Volume 5, Issue 2 (7-2024)                   پژوهش های مابعدالطبیعی 2024, 5(2): 175-202 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dadjoo I. New Essentialism and Contrast to Humean Metaphysics. پژوهش های مابعدالطبیعی 2024; 5 (2) :175-202
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-321-en.html
Research Institute for Islamic Culture and Thought , idadjoo@gmail.com
Abstract:   (375 Views)
Humean metaphysics represents a philosophical stance encompassing anti-essentialist and anti-realist perspectives that have shaped thought from the time of Newton to the present. Within this framework, entities lack intrinsic essences and essential properties, rendering them passive and devoid of inherent causality or necessity. Consequently, phenomena do not unfold due to causal powers, capacities, or inclinations but instead follow patterns determined by local and temporal modifications. Furthermore, natural laws, within this perspective, are mere regularities rather than causal laws, making it impossible to assert their truth.
To establish a belief in necessity and causality, a theoretical framework beyond humean metaphysics is required. Both classical essentialism and its modern counterpart provide such a foundation. In these views, causality and agency emerge from the intrinsic essences of entities. According to new essentialism, objects possess causal powers, capacities, and inclinations, forming their essential properties. These properties serve as the basis for the necessity and causality inherent in natural processes and act as the truthmakers of natural laws. Consequently, laws of nature, under this framework, are not merely contingent but are instead causal and necessary truths.
Full-Text [PDF 1743 kb]   (129 Downloads)    
Type of Study: Original Article | Subject: Philosophy

References
1. ابن‌سینا (1404)، الشفاء، المنطق، با مقدمه ابراهیم مدکور، قم: منشورات مکتبه آیه‌الله العظمی المرعشی النجفی.
2. ابن¬سینا (1980)، عیون الحکمه، تحقیق عبدالرحمن بدوی، الطبعه الثانیه، لبنان، بیروت، وکاله المطبوعات و دارالقلم.
3. ابن¬سینا (1364)، النجاه من الغرق فی بحر الضلالات، ویرایش و دیباچه محمد تقی دانش‌پژوه، تهران: مانتشارات دانشگاه تهران.
4. ارسطو (1378)، ارگانون، ترجمه شمس‌الدین ادیب سلطانی، چاپ اول، تهران: انتشارات نگاه.
5. ارسطو (1385)، متافیزیک، ترجمه شرف‌الدین خراسانی، چاپ چهارم، تهران: انتشارات حکمت.
6. بارکلی، جورج (1375)، رساله در اصول علم انسانی و...، ترجمه منوچهر بزرگمهر، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
7. جوادی آملی، عبدالله (1375)، رحیق مختوم، بخش پنجم از جلد اول، چاپ اول، قم: مرکز نشر اسراء.
8. دادجو، ابراهیم (1400)، ذات‌گرایی جدید در فلسفه علم معاصر (پژوهش و ترجمه)، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
9. دکارت، رنه (1371)، اصول فلسفه، ترجمۀ منوچهر صانعی دره‌بیدی، الهدی.
10. صدرالدین شیرازی، محمد(1382)، شرح و تعلیقه بر الهیات الشفاء، تصحیح نجفقلی حبیبی، تهران: بنیاد حکمت صدرا.
11. طباطبائی، سید محمد حسین (1373)، نهایه الحکمه، ترجمۀ مهدی تدین، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
12. کاپلستون، فردریک (1386)، تاریخ فلسفه، ج. 5، ترجمۀ جلال‌الدین اعلم، چاپ پنجم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
13. Achinstein, p., 'The Identity of Properties', American Philosophical Quarterly, 11, pp. 267 - 276.
14. Bigelow, I.C. and Pargetter, R.J. (1990), Science and Necessity, Cambridge, Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511551611]
15. Ellis, Brian (2001), Scientific Essentialism, Cambridge.
16. Ellis, B. and Lierse, C., 'Dispositional Essentialism', Australasian Journal of Philosophy, 72, pp. 27 - 45. [DOI:10.1080/00048409412345861]
17. Fales, E. (1990), Causation and Universal, London, Routledge and Kegan Paul.
18. Hume, David (1951), A Treatise of Human Nature, ed. By L. A. Selby - Bigge, Oxford.
19. Hume, David (1975), Enquiries Concerning Human Understanding and Concerning the Principles of Morals, eds. L. A. Selby - Bigge, P. H. Nidditch, Oxford, clarendon Press. [DOI:10.1093/actrade/9780198245353.book.1]
20. Lewis, D. K (1986), On the Plurality of Worlds, Oxford, Blackwell.
21. Locke, John (1924), An Essay Concerning Human Understanding, Abriged and edit. A. S. Pringle - Pattison, Oxford.
22. Sankey, Howard (2008), Scientific Realism and the Rationality of Science, Published by Ashgate Publishing Company, England.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2025 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & copyright of web platform: Yektaweb