XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Riyahi S, Akvan M, najafiafra M. The Principle of Causality and the Problem of Creation in Avicenna’s Approach. پژوهش های مابعدالطبیعی 2023; 4 (7) :223-248
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-177-en.html
Central Tehran Branch, Islamic Azad University
Abstract:   (585 Views)
Causality as an existential cause serves as a basis for Avicenna’s philosophy and is one of the vital principles of philosophical and rational problems. As a rationalist philosopher, Avicenna has proposed some new insights including the idea that causality is based on existence. Proposing the distinction between existence and essence, he has provided a new model for the God-world relationship. He believes that the relationship between the creator and the created can be explained by examining the causality relationship. Among different causes, he prioritizes the efficient cause (Agent) which makes things exist out of nothing. As to the God-world relationship explanation, he argues that God governs the world of beings as the cause of causes. As for its existence and non-existence, the Being as the effect and the possible (non-aseity) needs a preponderance (Murajjih) that is the cause of causes. Avicenna believes that God’s essential aseity entails God’s necessitated existence. Not only he defines the dependency of the caused on the cause as “the necessity by virtue of another” (Wujub Bilghair) or existential possibility in Sadra’s words, but he emphasizes the existential relationship between the caused and the cause. Then he opens a clearer horizon towards the primacy of being which had a great impact on Islamic philosophers as well as Western philosophers like Thomas Aquinas.
 
Full-Text [PDF 1120 kb]   (116 Downloads)    
Type of Study: Original Article | Subject: Philosophy
Received: 2022/05/16 | Accepted: 2023/05/28 | Published: 2023/06/7

References
1. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1360)، رسائل ابن‌سینا، ضیاءالدین دری، تهران، انتشارات مرکزی.
2. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1368)، شرح اشارات وتنبیهات، حسن ملکشاهی، تهران، انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
3. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1385)، الالهیات من کتاب الشفا، حسن حسن زاده آملی، قم، بوستان کتاب.
4. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1363)، المبدأ و المعاد به اهتمام عبدالله نورانی، تهران، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل با همکاری دانشگاه تهران.
5. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1375)، الاشارات و التنبیهات، قم، نشر البلاغه.
6. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1377)، الهیات نجات، سید یحیی یثربی، تهران، فکر روز.
7. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1379)، التعلیقات، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
8. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1383)، رساله در حقیقت و کیفیت سلسله موجودات و تسلسل اسباب و مسببات، مقدمه و تصحیح موسی عمید، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
9. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1383)، دانشنامه علایی، تصحیح و حواشی محمد معین، تهران، نشر انجمن آثار ملی.
10. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1390)، الهیات از کتاب شفا، ابراهیم دادجو، تهران، امیرکبیر.
11. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1391)، شرح الهیات شفا (مشکات)، محمد تقی مصباح یزدی، ج1، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
12. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1404 ق)، الشفاء (الهیات )، تصحیح سعید زائد، قم، مکتب آیه الله مرعشی.
13. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1405ق)، الشفاء الطبیعیات، تحقیق و تقدیم ابراهیم مدکور، ج1، قم، منشورات مکتبه آیه الله مرعشی.
14. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1430ق)، الشفاء، ابراهیم مذکور، ج 1و4 ، قم، ذوی القربی.
15. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1980 )،عیون الحکمه، عبدالرحمان بدوی، بیروت، دار القلم.
16. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1989م)، الحدود، قاهره، الهییه المصریه.
17. برنجکار، رضا (1390)، «نقد و بررسی دیدگاه ابن‌سینا و اسپینوزا درباره ضرورت علیت»، پژوهش¬های فلسفی-کلامی،ش3، ص37-58. DOL:10.22091/PFK.2011.
18. بهشتی، احمد (1397)، صنع و الابداع، شرح و توضیح نمط پنجم الاشارات و التنبیهات، تهران، دانشگاه تهران.
19. مطهری، مرتضی (1370 )، درس¬های الهیات شفا ، ج2، تهران، انتشارات حکمت.
20. مطهری، مرتضی (1376 )، مجموعه آثار، ج3، تهران، صدرا.
21. نجفی افرا، مهدی (1391)، «احتیاج معلول به علت در اندیشه ابن‌سینا»، پژوهش¬های معرفت شناختی، ش1، صص11-24.
22. ویسنوسکی، روبرت (1389)، متافیزیک ابن¬سینا، ترجمه مهدی نجفی افرا، تهران، نشر علم.
23. ارسطو (1367)، متافیزیک، ترجمه شرف الدین خراسانی، چاپ دوم، تهران، نشر گفتار.
24. خادمی، عین الله (1380)، علیت از دیدگاه فیلسوفان مسلمان و فیلسوفان تجربه¬گرا، قم، موسسه بوستان کتاب.
25. دادجو، ابراهیم (1390)، مابعدالطبیعه از نگاه ارسطو و ابن¬سینا، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
26. ژیلسون، اتین (1375)، مبانی فلسفه مسیحیت، ترجمه محمد محمدرضایی و سید محمود موسوی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
27. شیروانی، علی(1380)، کلیات فلسفه، قم، نصایح.
28. کبیر ، یحیی (1393)، فاعلیت ایجادی از دیدگاه ملاصدرا و ابن¬سینا، فلسفه دین، ش1، ص1-28. JpHT.2014.50446 Dol: 10.22059/ [DOI:10.1097/QAD.0000000000000225]
29. مطهری، مرتضی(1376)، مجموعه آثار، ج1، تهران، صدرا.
30. Richard Son, Kara (2013), Avicenna a's Conception of the Efficient Cause", British Journal for the History of Philosophy, 21 (2). P. 39-220. [DOI:10.1080/09608788.2012.693065]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & copyright of web platform: Yektaweb