Volume 6, Issue 1 (8-2025)                   پژوهش های مابعدالطبیعی 2025, 6(1): 269-294 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Roohi Seraji G, Hosaini S S. A Comparative Study of Soul-Body Unity in the Thought of Ibn Sina and Mulla Sadra. پژوهش های مابعدالطبیعی 2025; 6 (1) :269-294
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-325-en.html
1- Department of Philosophy, University of Qom, Qom, Iran , G.roohi@qom.ac.ir
2- Kharazmi University, Karaj, Iran
Abstract:   (726 Views)
This paper presents a comparative analysis of Ibn Sina’s and Mulla Sadra’s perspectives on the union of the soul and the body. Using a descriptive-analytical method, we explore how both philosophers challenge the ancient Platonic notion that the soul exists prior to the body. Ibn Sina views the soul as immaterial in its essence and maintains that it remains immaterial from the very moment it becomes connected to the body. In contrast, Mulla Sadra also affirms the soul’s immaterial essence, but argues that its origin is corporeal, a view captured in his theory of “corporeal origination.”
Our findings suggest that Ibn Sina’s position is more philosophically robust, as it avoids the problem of an essential transformation: for him, the soul is immaterial from its inception. Within his framework, the union of soul and body is accidental because the soul functions as the body’s governor and guide. Mulla Sadra, however, insists that this unity is essential, embedded in the very fabric of human existence.
Keywords: Soul, Body, Substance, Accident, Unity
Full-Text [PDF 2507 kb]   (33 Downloads)    
Type of Study: Original Article | Subject: Philosophy

References
1. قرآن کریم
2. ابن¬سینا، حسین ابن عبدالله (1364)، النجاة من الغرق فی بحر الضلالات، چاپخانه خورشید، چ دوم.
3. ابن سینا، حسین ابن عبدالله (1383)، رساله نفس، با مقدمه و حواشی و تصحیح دکتر موسی عمید، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
4. ابن¬سینا، حسین ابن عبدالله (1404)، الشفاء (الطبیعیات)، به تحقیق سعید زاید، مکتبه آیه الله مرعشی.
5. افلاطون (1380)، دوره آثار افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفی، ج 4، انتشارات آخوندی.
6. تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد ( ۱۴۱3)، غرر الحکم و درر الکلم، محقق: سید مهدى رجائی، قم، دار الکتاب الاسلامی.
7. حلی، حسن ابن یوسف (1385)، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، تحقیق جعفر سبحانی، قم، موسسه الامام الصادق(ع).
8. طاهری، اسحق (1359)، نفس و قوای آن از دیدگاه ارسطو، ابن¬سینا، صدرالدین شیرازی، قم، انتشارات بوستان کتاب.
9. طباطبایی، محمد حسین (1362)، المیزان فی تفسیر القرآن،تهران، دارالکتب الاسلامیه.چ4.
10. طباطبایی، محمدحسین (1371) نهایة الحکمة، قم، موسسه نشر اسلامی، چاپ 13.
11. فارابی، محمد بن طرخان (1955)، تحصیل السعادة، تعلیقه دکتر بوعلی ملحم، بیروت، لبنان، ناشر دار مکتبه الهلال.
12. فروغی، محمد علی (1379)، سیر حکمت در اروپا، تهران، زوار.
13. فیاضی، غلامرضا (1393)، علم النفس فلسفی، ناشر، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، ایران.
14. ملاصدرا، صدرالدین محمد (1363)، مفاتیح الغیب، تعلیقات علی نوری، تصحیح محمد خواجوی، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، چاپ اول، 1.
15. ملاصدرا، صدرالدین محمد (1368)، الحکمه المتعالیه فی االاسفار االاربعه العقلیه، قم: مصطفوی.
16. ملاصدرا، صدرالدین محمد (1385)، مجموعه رسائل فلسفی، تهران، انتشارات حکمت.
17. ملاصدرا، صدرالدین محمد (1981)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم.
18. میر داماد، محمد باقر (1367)، القبسات، تهران، دانشگاه تهران.
19. کاپلستون، فردریک (1388)، تاریخ فلسفه یونان و روم، مترجم سید جلال الدین مجتبوی، انتشارات علمی فرهنگی سروش.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2025 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & copyright of web platform: Yektaweb