Volume 5, Issue 2 (7-2024)                   پژوهش های مابعدالطبیعی 2024, 5(2): 83-107 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokrollahi N. The Consequences of Allamah Tabatabaei’s Views on the Rationality of Revealed Teachings. پژوهش های مابعدالطبیعی 2024; 5 (2) :83-107
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-311-en.html
Kharazmi University, Karaj, Iran , shokrollahi@khu.ac.ir
Abstract:   (291 Views)
Allamah Tabatabaei considers the teachings of the Prophets to be inherently rational, deriving their credibility from arguments rather than miracles. According to this view, reason can examine and validate all prophetic teachings, implying that religions lack transcendental or supra-rational teachings. However, Tabatabaei also acknowledges the limitations of reason in certain areas, such as understanding the details of the resurrection and addressing the need for laws to manage social life and achieve happiness. This suggests that some religious teachings may extend beyond the capacity of reason. How can this apparent contradiction be resolved? What are the implications of Tabatabaei’s perspective for understanding and implementing religion in society?
This article explores potential solutions to this issue using a reference-based analytical approach. One possible resolution lies in interpreting Tabatabaei’s view as follows: while the core teachings of religion are rational because they address real phenomena, these truths may not be immediately accessible to ordinary individuals. Prophets, through divine revelation, uncover and articulate these truths, enabling others to comprehend them afterward.
If this interpretation is accepted, several important conclusions arise. Chiefly, understanding religion requires attention to intellectual and rational evidence. Moreover, implementing religious teachings—whether in promoting ontological principles or in jurisprudential and moral domains—must integrate reason as a guiding criterion. However, evaluating the validity of Tabatabaei’s maximal rationalism is beyond the scope of this article.
 
Full-Text [PDF 1238 kb]   (69 Downloads)    
Type of Study: Original Article | Subject: Dialectical Theology

References
1. ابن¬رشد، ابوالوليد محمد بن احمد (1998م)، الکشف عن مناهج الادله فی عقائد المله،مع مدخل و مقدمه تحليليه محمد عابد الجابری،الطبعه الاولی،بيروت، مرکز دراسات الوحده العربيه.
2. ابن¬سینا (1404)، الشفاء (الالهیات)، تصحیح زاید سعید، مکتبه آیه الله المرعشی، قم.
3. الآملي؛ محمد تقي(بی‌تا)، درر الفوائد، مع مقدمة تبحث عن نبذه من حیاة المؤلف و تألیفاته المنیفة. ۲ ج. قم - ایران: اسماعيليان.
4. ژیلسون، اتین (1366)، روح فلسفه در قرون وسطی، ترجمة ع. داودی، تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
5. جوادی آملی، عبدالله (1386)، شریعت در آینه معرفت، کوشش حمید پارسانیا، چ5، اسراء، قم.
6. سبحانی، جعفر (1414)، محاضرات فی الالهیات، تلخیص: علی ربانی گلپایگانی، موسسة نشر اسلامی وابسته به جامعة مدرسین قم.
7. طباطبایی، محمدحسین (1362)، اعجاز قرآن، تهران، مرکز نشر فرهنگی رجاء.
8. طباطبایی، محمدحسین (1387)، قرآن در اسلام، به کوشش سیدهادی خسروشاهی، ناشر: موسسة بوستان کتاب، قم.
9. طباطبایی، محمدحسین (1388)، ترجمة تفسیرالمیزان، ج1، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، انتشارات اسلامی، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. چاپ بیست و هشتم.
10. طباطبایی، محمدحسین (۱۳۷۸)، شیعه در اسلام. قم، ایران: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. دفتر انتشارات اسلامی.
11. الطوسی، خواجه نصیرالدین (1375)، شرح الاشارات و التنبیهات، چ1، نشر البلاغه، قم.
12. هاسپرس، جان(1371)، فلسفة دین، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیه قم.
13. هیک، جان(1372)، فلسفة دین، ترجمة بهرام راد، ویرایش بهاءالدین خرمشاهی، تهران: انتشارات بین المللی هدی.
14. Swinburne, Richard (2004), The existence of God, Oxford, Clarendon Press, Second Edition. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780199271672.001.0001]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2025 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & copyright of web platform: Yektaweb