جلد 5، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1403 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 107-83 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shokrollahi N. The Consequences of Allamah Tabatabaei’s Views on the Rationality of Revealed Teachings. پژوهش های مابعدالطبیعی 2024; 5 (2) :83-107
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-311-fa.html
شکراللهی نادر. لوازم نظر علامه طباطبایی درباب عقلی بودن آموزه‌های وحیانی. پژوهش های مابعدالطبیعی. 1403; 5 (2) :83-107

URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-311-fa.html


گروه معارف دانشگاه خوارزمی ، shokrollahi@khu.ac.ir
چکیده:   (369 مشاهده)
علامه طباطبایی، از سویی آموزه­های انبیاء را عقلی می­داند؛ یعنی اعتبار خود را از استدلال و برهان می­گیرد، نه از معجزه انبیاء. طبق این نگاه، دست عقل به سنجش همه تعالیم انبیاء می­رسد. لازمه این سخن آن است که ادیان آموزه فراعقلی نداشته باشند. از سوی دیگر در بحث از جزئیات معاد و در بحث از ضرورت نبوت بر اساس نیاز به قانون از نقصان عقل در اداره زندگی اجتماعی برای رسیدن به سعادت سخن می­گوید که نشان از فراعقلی بودن آموزه­های دینی در بعضی از حوزه­هاست. این تهافت ظاهری چگونه باید حل شود؟ و لوازم سخن ایشان در دین­فهمی و اجرای دین در جامعه چیست؟ در این نوشته به روش استنادی و تحلیلی، راه­حل­های احتمالی برای رفع این اشکال بررسی شده است. شاید نظر علامه این باشد که اصل آموزه­های ادیان عقلی است؛ زیرا از امور واقعی سخن می­­گوید، اما کشف آن در توان افراد عادی نیست؛ بلکه پس از بیان انبیاء دیگران هم قدرت درک آن را دارند. اگر این سخن را بپذیریم ثمراتی در پی دارد. مهم­ترین ثمره آن این است که در فهم دین باید به قرائن عقلی توجه کرد و برای عملی و اجرائی شدن آموزه­های دینی در اجرا، چه در حوزه ترویج آموزه­های هستی­شناسانه و چه در حوزه باید و نبایدهای فقهی و اخلاقی باید به قرائن و یافته­های عقلی توجه کرد. اما بررسی صحت اضلاع نظریۀ علامه، که از یک عقل­گرایی حداکثری نشان دارد، خارج از مقصود این نوشته است.  
متن کامل [PDF 1238 kb]   (132 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: کلامی

فهرست منابع
1. ابن¬رشد، ابوالوليد محمد بن احمد (1998م)، الکشف عن مناهج الادله فی عقائد المله،مع مدخل و مقدمه تحليليه محمد عابد الجابری،الطبعه الاولی،بيروت، مرکز دراسات الوحده العربيه.
2. ابن¬سینا (1404)، الشفاء (الالهیات)، تصحیح زاید سعید، مکتبه آیه الله المرعشی، قم.
3. الآملي؛ محمد تقي(بی‌تا)، درر الفوائد، مع مقدمة تبحث عن نبذه من حیاة المؤلف و تألیفاته المنیفة. ۲ ج. قم - ایران: اسماعيليان.
4. ژیلسون، اتین (1366)، روح فلسفه در قرون وسطی، ترجمة ع. داودی، تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
5. جوادی آملی، عبدالله (1386)، شریعت در آینه معرفت، کوشش حمید پارسانیا، چ5، اسراء، قم.
6. سبحانی، جعفر (1414)، محاضرات فی الالهیات، تلخیص: علی ربانی گلپایگانی، موسسة نشر اسلامی وابسته به جامعة مدرسین قم.
7. طباطبایی، محمدحسین (1362)، اعجاز قرآن، تهران، مرکز نشر فرهنگی رجاء.
8. طباطبایی، محمدحسین (1387)، قرآن در اسلام، به کوشش سیدهادی خسروشاهی، ناشر: موسسة بوستان کتاب، قم.
9. طباطبایی، محمدحسین (1388)، ترجمة تفسیرالمیزان، ج1، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، انتشارات اسلامی، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. چاپ بیست و هشتم.
10. طباطبایی، محمدحسین (۱۳۷۸)، شیعه در اسلام. قم، ایران: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. دفتر انتشارات اسلامی.
11. الطوسی، خواجه نصیرالدین (1375)، شرح الاشارات و التنبیهات، چ1، نشر البلاغه، قم.
12. هاسپرس، جان(1371)، فلسفة دین، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیه قم.
13. هیک، جان(1372)، فلسفة دین، ترجمة بهرام راد، ویرایش بهاءالدین خرمشاهی، تهران: انتشارات بین المللی هدی.
14. Swinburne, Richard (2004), The existence of God, Oxford, Clarendon Press, Second Edition. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780199271672.001.0001]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb