جلد 5، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1403 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 129-110 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arab Mistani Z. An Exposition of the Concept of Meaning in Heidegger's Early Thought by Means of "Dasein and Discovering the Truth of Existence". پژوهش های مابعدالطبیعی 2024; 5 (1) :110-129
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-273-fa.html
عرب میستانی زینب. تقریری بر مفهوم معنا در اندیشه هایدگر متقدم «دازاین و کشف حقیقت وجود». پژوهش های مابعدالطبیعی. 1403; 5 (1) :110-129

URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-273-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
چکیده:   (1153 مشاهده)
مفهوم سنتی معنا در عصر ما به‌واسطه انفجار در حوزه‌های دانش و تکنولوژی و متعاقب آن هجرت خدایان جایگاه و اعتبار خویش را از دست داده است. مارتین هایدگر از جمله اندیشمندان معاصری است که معنای زندگی را در تفکر مدرن و در غیاب خدایان مابعدالطبیعی مورد بررسی قرار داده است. او در دوره نخست فکری خود تلاش کرده است تا با نفی هر نوع رهیافت غایت‌انگارانه و با تکیه بر مفهوم وجودشناسی بنیادین خود معنایی برای زندگی جعل کند. از این‌رو غرض از تحلیل پدیدارشناسی هرمنوتیکی دازاین در این جستار، وصول به‌ درک معنای زندگی اصیل، که همان رسالت اصلی فلسفه هایدگر متقدم است می‌باشد. محور نظام فکری هایدگر و وجودشناسی بنیادین او، مسئله انسان به‌مثابه دازاین است. هایدگر شناخت حقیقت وجود را تنها از طریق دازاین امکان‌پذیر می‌داند. چراکه به‌زعم او انسان تنها افقی است که وجود در آن خود را متجلی می‌سازد. ازاین‌رو هایدگر برای جستجوی معنای زندگی، از ساختارهای بنیادین با یکدیگر مرتبط نحوه وجودِ دازاین، همچون در -جهان- بودن، پروا و درنهایت از مرگ‌آگاهی به روش هرمنوتیکی رازگشایی می‌کند. او نتیجه می‌گیرد که دازاین می‌تواند با مرگ‌آگاهی و رهایی از تسلط داسمن، با انتخاب‌های آزادانه به‌ یک زندگی اصیل و متعاقب آن معنادار دست پیدا کند. اما او اراده و خواست انسان را تنها راه‌حل نمی‌داند. و بر این اعتقاد است که ما همواره باید منظرِ گشایشی باشیم که خود هستی آن ‌را برای ما فراهم می‌سازد.


 
متن کامل [PDF 645 kb]   (169 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی

فهرست منابع
1. حمدی، بابک، (1370)، ساختار تاویل متن، شالوده‌شکنی و هرمنوتیک، ج2، تهران، نشر مرکز.
2. احمدی، بابک، (1398)، هایدگر و پرسش بنیادین، تهران، انتشارات مرکز.
3. بیات (مشکات)، عبدالرسول، (1391)، فرهنگ واژه‌ها: درآمدی برمکاتب و اندیشه‌های معاصر، با همکاری جمعی از نویسندگان، تهران، سمت.
4. جابری، طالب، (1397)، هستی و زبان در اندیشة هایدگر، تهران، انتشارات ققنوس.
5. جباری، اکبر، (1387) پرسش از وجود با نگاهی به کتاب وجود و زمان مارتین هایدگر، تهران، نشر کویر.
6. جانسون، پاتریشیا آلتنبرند، (1400)، هایدگر، ترجمة بیژن عبدالکریمی، تهران، نقد فرهنگ.
7. ﺟﻤﺎدي، ﺳﯿﺎوش، (1389)، زﻣﯿﻨﻪ و زمانة پدیدارشناسی، ﺗﻬﺮان، اﻧﺘﺸﺎرات ﻗﻘﻨﻮس.
8. خاتمی، محمود، (1385)، جهان در اندیشة هایدگر، تهران، اندیشة معاصر.
9. خاتمی، محمود، (1394)، مدخل فلسفة غربی معاصر، تهران، انتشارات علم.
10. شریعتی، احسان، (1402)، سنجش پیامدهای هستی‌شناسی هایدگر (نقد خوانش احمد فردید)، ترجمة امیر رضایی، تهران، نشر نی.
11. فدائی‌مهربان، عباس، (1391)، ایستادن در آن‌سوی مرگ، پاسخ‌های کربن به هایدگر از منظر فلسفة شیعی، تهران، نشر نی.
12. قربانی، قدرت‌الله، (1393)، «هایدگر و جستجوی معنای زندگی»، اشارات، سال اول، شمارة 1: 23-44.
13. مک‌کواری، جان، (1376)، مارتین هایدگر، ترجمة محمدسعید حنایی‌کاشانی، تهران، انتشارات گروس.
14. مک‌کواری، جان، (1377)، فلسفة وجودی، ترجمة محمدسعید حنایی‌کاشانی، تهران، انتشارات هرمس.
15. مک‌کواری، جان، (1382)، الهیات اگزیستانسیالیستی، ترجمة مهدی دشت‌بزرگی، قم، بوستان کتاب قم.
16. مگی، براین، (1401)، فلاسفة بزرگ غربی، آشنایی با فلسفة غرب، ترجمة عزت‌الله فولادوند، تهران، انتشارات خوارزمی.
17. نقیب‎زاده، میرعبدالحسین، (1395)، نگاهی به نگرش‌های فلسفی سدة بیستم، تهران، انتشارات طهوری.
18. کوروز، موریس، (1376)، فلسفة هایدگر، ترجمة محمود نوآلی، تهران، انتشارات حکمت.
19. وارنوک، مری، (1388)، اگزیستانسیالیسم، ترجمة حسین کاظمی، تهران، انتشارات خورشید.
20. وال، ژان و روژه ورنو، (1372)، پدیدارشناسی و فلسفه‌های هست‌بودن، ترجمة یحیی مهدوی، تهران، انتشارات خوارزمی.
21. واعظی، احمد، (1386)، درآمدی بر هرمنوتیک، تهران، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
22. ویلر، مایکل، (1395)، مارتین هایدگر، دانشنامة فلسفی استنفورد، ترجمة سیدمسعود حسینی، تهران، انتشارات ققنوس.
23. هایدگر، مارتین، (1386)، هستی و زمان، ترجمة سیاوش جمادی، تهران، انتشارات ققنوس.
24. Adkin, Brent (2007) Death and Desire in Hegel, Heidegger, Deleusz, Edinburgh, Edinburgh University Press. [DOI:10.1515/9780748631803]
25. Carel, Havi (2006) Life and Death in Freud and Heidegger, New York, OPS Press. [DOI:10.1163/9789401201407]
26. Dix, Taylor (2004) Heidegger and peerpressure: falling inauthenticity, and authenticity. A Poria, vol. 14, no 1, pp 31-44.
27. Dreyfus, Hubert L. (1995) Being-in-the-World: A Commentary on Heidegger's Being and Time, Division I, Cambridge, MA, MIT Press.
28. Heidegger, Martin (1959) An Introduction to Metaphysics chez , trans by R. Manheim, New York, Anchor Books.
29. Heidegger, Martin (1976) Gesamtausgabe 9: Wegmarken, Frankfurt am Main, Vittorio Klostermann.
30. Heidegger, Martin (1977) Gesamtausgabe 2: Sein und Zeit, Frankfurt am Main, Vittorio Klostermann.
31. Heidegger, Martin (1977 a) The question concerning technology and other essays, tr William Lovitt, New York, Harper Torch Books Press.
32. Heidegger, Martin (1988) Being and time, trans by Jonn M acquarrie and Edward Robinson, Oxford, Blackwell Press.
33. Hinman, Lawrence M. (1978) "Heidegger, Edwards, and Beinb-toward-Death", Southern Journal of Philosophy XVI(3): 193-212. [DOI:10.1111/j.2041-6962.1978.tb01338.x]
34. Kraus, Peter (1998) Death and Metaphysics: Heidegger On Nothing and The Meaning of Being, in: Death and Philosophy, Edited by Jeff Malpas and Robert C. Solomon, London and New York, Routledge.
35. Golomb, Jacob (1995) In Search of Authenticity from Kerkegaard to Comus, New York, Routledge Press.
36. Guignon, Charles (2000) Authenticity and integrity: a Heideggerian Perspective, Young Eisendrath, polly and Miller, Melvin E.(ed). The Psychology of Mature Spirituly, Intengrity, Wisdom, Transcendence, London and Philadelphia: Routledge, pp. 62- 74.
37. Stambaugh, Joan (1996) Being and Time, New York, State University of New York Press.
38. Vallega-Neu, D. (2003) Heideggers Contributions to Philosophy: an Introduction, Bloomington: Introduction, Bloomington, Indiana University Press.
39. Zahavi, Dan (2006) Subjectivity and Selfhood: Investigating the First-Person Perspective, London, the MIT Press. [DOI:10.7551/mitpress/6541.001.0001]
40. Young, Julian (1998) Death and Authenticity, in: Death and Philosophy, Edited by Jeff Malpas and Robert C. Solomon, London and New York, Routledge.
41. Heidegger, Martin (1959), An Introduction to Metaphysics chez , Trans by R. Manheim, New York, Anchor Books.
42. Heidegger, Martin (1977), Gesamtausgabe 2: Sein und Zeit, Frankfurt am Main, Vittorio Klostermann.
43. Fadayi Mehrban, Abbas (2012), Standing on the other side of death, Carbon's responses to Heidegger from the perspective of Shia philosophy, Tehran, nashreney.
44. Jabbari, Akbar (2008), The question of existence by looking at the book "Being and Time" by Martin Heidegger , Tehran, Kavir.
45. Shariati, Ehsan (2023), La réception de Heidegger en Iran La cas de Ahmad Fardid, Trans by Amir Rezayi, nashreney.
46. Wheeler, Michael (2016), Mrtin Heidegger, Stanford encylopedia of philosophy, Trans by Seyyed Mahmoud Hosseini, Tehran, qoqnoos.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb