جلد ۴، شماره ۲ - ( پاییز و زمستان ۱۴۰۲ )                   جلد ۴ شماره ۲ صفحات ۳۰۲-۲۸۱ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohajel N, Asghari M. Philosophy of Education and Analysis of the Place of Religious Experience in It. پژوهش های مابعدالطبیعی 2023; 4 (2) :281-302
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-257-fa.html
محجل ندا، اصغری محمد. فلسفه تعلیم و تربیت و تحلیل جایگاه تجربه دینی در آن. پژوهش های مابعدالطبیعی. ۱۴۰۲; ۴ (۲) :۲۸۱-۳۰۲

URL: http://mi.khu.ac.ir/article-۱-۲۵۷-fa.html


۱- دانشگاه تبریز ، nmohajel@Tabrizu.ac.ir
۲- دانشگاه تبریز
چکیده:   (۱۷۸۳ مشاهده)
این مقاله سعی دارد مساله تجربه دینی و نقش و جایگاه آن را از لحاظ فلسفی در فلسفه تعلیم و تربیت تحلیل نماید. مساله تجربه دینی یکی از مسائل مهم در فرایند تربیت در نظام آموزشی یک کشور است. لاجرم برای فهم این موضوع، یکی از روش­ها یا تحلیل­های فلسفی برای بررسی این امر روش پدیدارشناختی است. تجربه دینی در ساحت تعلیم و تربیت امری مهم و اساسی در فرایند آموزش است و اما روش پدیدارشناختی  به توصیف تجربه زیسته از منظر اول شخص می­پردازد و از این­رو می­توان تجربه دینی افراد را در امر آموزش و تعلیم و تربیت با این رویکرد توصیف و تحلیل نمود. اساساً یادگیری به­عنوان هسته اصلی تعلیم و تربیت، خود یک تجربه است و پدیدارشناسی به­عنوان علم تحلیل و توصیف تجربه، کاملاً با این امر ارتباط تنگاتنگی دارد. برای این منظور لازم است بعد از طرح مساله جایگاه تجربه دینی در تعلیم و تربیت، به اوصاف روش یا رویکرد پدیدارشناختی و نیز انواع تجربه دینی و نقش آن در فلسفه تعلیم و تربیت به­طور کلی اشاره شده است. سوال اصلی این مقاله این است که چگونه این روش می­تواند ما را به فهم بهتر تجربه دینی فرد در فرایند آموزش هدایت کند.

 
متن کامل [PDF 1146 kb]   (۳۴۸ دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی

فهرست منابع
۱. اصغري، محمد (۱۴۰۱)، درآمدي بر فلسفه¬هاي معاصر غرب، تهران: انتشارت پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
۲. شریعتمداری، علي (۱۳۸۵)، اصول و فلسفه تعلیم وتربیت، تهران: انتشارات امیر کبیر.
۳. باقری، خسرو (۱۳۹۰)، رویکردها و روش‌های پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
۴. خدیوی، اسداله؛ نامور، رسول (۱۴۰۱)، «رویکرد نظری به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی»، پژوهش های فلسفی، دوره ۱۶، شماره ۴۰، پاییز ۱۴۰۱، صص۱۹۶-۲۰۷. https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_۱۵۶۴۱.html
۵. اتو، رودلف (۱۳۸۰)، مفهوم امر قدسي، ترجمه همايون همتي، دفتر اول، تهران: موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
۶. شریف زاده، حکیمه السادات؛ باقری، خسرو؛ امیری کاربندی، هادی (۱۳۹۲) «بررسی ماهیت تجربه دینی از دیدگاه آلستون و کاربرد آن در تعلیم و تربیت»، فصلنامه نوآوری¬های آموزشی، زمستان ۱۳۹۲ شماره ۴۸.
7. http://ensani.ir/file/download/article/1603196605-10321-99-87.pdf
۸. محمدرضایی، محمد (۱۳۸۱)، «نگاهی به تجربه دینی»، قبسات ۱۳۸۱، ش۲۶.
۹. رشیدیان، عبدالکریم (۱۳۸۴)، هوسرل در متن آثارش، تهران: نشر نی.
۱۰. مگی، برایان (۱۳۷۲)، فلاسفة بزرگ، ترجمة عزت‌الله فولادوند، تهران: خوارزمی.
۱۱. عبادي، احمد (۱۳۹۵)، «تجربه دینی و گوهر‌انگاریِ آن از منظر غزالی و ویلیام جیمز»، الهيات تطبيقي، دوره ۷، شماره ۱۵، ۱۳۹۵، صص۱۰۹-۱۲۶.
12. Keast, John (2007), Religious Diversity and Intercultural Education: A Reference Book for Schools, Council of Europe.
13. Smart, Ninian (2005), Phenomenology and religious education K O'Grady - British Journal of Religious Education, 2005 - Taylor & Francis,10.1080/01416200500141249. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01416200500141249 []
14. Van Manen, M. (1997), Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. Albany, NY: SUNY Press: Althouse Press. (Original work published in 1990).
15. Asghari, M. (2019) "The Priority of literature to Philosophy in Richard Rorty" in Journal of Philosophical Investigations, Volume 13, Issue 28 - November 2019, Pages 207-219.
16. https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9512.html?lang=en
17. Asghari, M. (2015), "Has Rorty a moral philosophy?" in Journal of Philosophical Investigations, Volume 9, Issue 17, December 2015, Pages 55-74.
18. https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_14934.html?lang=en
19. Hick, J. (2002) An Autobiography; Oxford, England: Oneworld Publications,
20. Merleau-Ponty, Maurice. (1965), (2002) Trans: Colin Smith. Phenomenology of Perception, London: Routledge & Kegan Paul. [DOI:10.4324/9780203994610]
21. Drummond, J.J. (2022) Historical Dictionary of Husserl's Philosophy, Rowman & Littlefield Publishers.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb