Volume 5, Issue 1 (8-2024)                   پژوهش های مابعدالطبیعی 2024, 5(1): 90-109 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaeirah M J, Osati A. The Principality of Existence, a Philosophical Problem or Pseudo Problem?. پژوهش های مابعدالطبیعی 2024; 5 (1) :90-109
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-244-en.html
Kharazmi University
Abstract:   (839 Views)
The principality of existence or quiddity has been considered one of the important and influential problems in the tradition of Islamic philosophy since the time of Mīrdāmād until this day. Most philosophers have accepted the principality of existence and rejected its opposite view, and some have accepted the principality of quiddity. In this paper by examining the conceptual foundations and analysing the subject in dispute, we have reached to the conclusion that the principality of existence or quiddity is not really a philosophical problem, and the dispute between the two parties is a verbal dispute and the disputants are talking past each other. The proponents and the opponents of the principality of existence do not mean the same thing by “existence”. Similarly, the proponents and the opponents of the principality of quiddity do not mean the same thing by “quiddity”. Quiddity for the proponents of the principality of quiddity is the existent quiddity, not quiddity qua quiddity. And the existent quiddity for them is the external reality, not the quiddity which has been unified with existence. Likewise, the existence deemed fictitious by the proponents of the principality of quiddity is the general self-evident concept of existence, not existence in the sense that is the external reality which is a cause of an effect or an effect of a cause. After explaining the claim and providing proof that the dispute is verbal, some objections have been raised and answered.
 
Full-Text [PDF 611 kb]   (139 Downloads)    
Type of Study: Original Article | Subject: Philosophy

References
1. ابن سینا، حسین بن عبدالله. (1404). التعلیقات، تحقیق عبدالرحمن البدوی. بیروت: مکتبة الإعلام الإسلامی.
2. احمدی، احمد. (1384). «اصالت وجود یا ماهیت: خلط شناخت¬شناسی و هستی¬شناسی». فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه قم. سال هفتم. شماره دوم. 4-18.
3. اردکانی، ملااحمد. (1392). حاشیه مشاعر (نور البصائر فی حل مشکلات المشاعر). چاپ سنگی به همراه ترجمه فارسی مشاعر از غلامحسین آهنی. تهران: مولی.
4. استرآبادی، محمّدجعفر. (1382). البراهین القاطة فی شرح تجرید العقائد الساطعة. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
5. آشتیانی، جلال الدین. (1376). هستی از نظر فلسفه و عرفان. قم: دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم. مرکز انتشارات.
6. جوادی آملی، عبدالله. (1375). رحیق مختوم (شرح حکمت متعالیه)، قم: نشر إسراء.
7. حائری مازندرانی، محمّدصالح (1362). حکمت بوعلی سینا، تهران: انتشارات علمی ، شرکت سهامی چاپ.
8. دکامی، سردار، سعیدی مهر، محمد و اکبریان، رضا. (1397). اصالت وجود یا اصالت ماهیت؛ نزاعی لفظی یا معنوی؟، فصلنامه علمی- پژوهشی آینة معرفت، سال هجدهم، شماره 56، کد مقاله: 22759.
9. سبزواری، ملاهادی. (1416). شرح المنظومه، تصحیح و تعلیقه: حسن حسن¬زاده آملی. تهران: نشر ناب.
10. سهروردی، شهاب الدین. (1388). مجموعه مصنّفات شیخ اشراق (ج2: حکمة الاشراق). به تصحیح و مقدمه هانری کربن. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
11. صدرالدین شیرازی، محمد. (1360). الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة، به تصحیح و تعلیقه سید جلال الدین آشتیانی. مشهد: مرکز نشر دانشگاهی.
12. صدرالدین شیرازی، محمد. (1363). المشاعر، به اهتمام هانری کربن. تهران: کتابخانه طهوری.
13. صدرالدین شیرازی، محمد. (1375). مجموعه رسائل فلسفی صدرالمتأالهین (رساله اصالة جعل الوجود)، با تصحیح و تحقیق حامد ناجی اصفهانی. تهران: انتشارات حکمت.
14. صدرالدین شیرازی، محمد. (1378). سه رساله فلسفی، با مقدمه و تصحیح سیدجلال الدین آشتیانی. (المسائل القدسیة)، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
15. صدرالدین شیرازی، محمد. (1981م). الحکمة المتعالیة فی الأسفار الأربعة العقلیة. بیروت: دار إحیاء التراث العربیة.
16. صدرالدین شیرازی، محمد. (1361). ایقاظ النائمین، با مقدمه و تصحیح دکتر محسن مؤیدی. تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفه ایران.
17. طباطبایی، محمدحسین. (1431). نهایة الحکمة، به تصحیح و تعلیقه عباسعلی زارعی سبزواری. قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
18. طهرانی، میرزاجواد. (1390). عارف و صوفی چه می¬گویند؟، تهران: نشر آفاق.
19. عبودیت، عبدالرسول. (1382). «اصالت وجود»، مجله معرفت فلسفی، سال اوّل، شماره دوم، 177-206.
20. عبودیت، عبدالرّسول. (1392). درآمدی به نظام حکمت صدرایی. تهران: انتشارات سمت. جلد 1.
21. فارابی، ابونصر محمّد. (1413 ه ق). الأعمال الفلسفیة، با مقدمه و تحقیق و تعلیقه جعفر آل یاسین. بیروت: دارالمناهل.
22. فیض کاشانی، ملامحسن. (1375). اصول المعارف، تصحیح و تعلیق و مقدمه از سیدجلال الدین آشتیانی. قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
23. کربلایی لو، مرتضی. (1384). «معنای وجود در نزاع اصالت یا اعتباریت وجود». فصلنامه علمی-پژوهشی انجمن معارف اسلامی ایران. سال دوم، شماره اوّل. 141-162.
24. لاهیجی، عبدالرزّاق. (1383). گوهر مراد. با مقدمه و تصحیح زین العابدین قربانی لاهیجی. مؤسسه تحقیقاتی امام صادق (ع). تهران: نشر سایه.
25. لاهیجی، عبدالرزّاق. (1391). الکلمة الطیبة. تحقیق حمید عطایی نظری. تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
26. لاهیجی، عبدالرزّاق. (1425ه.ق). شوارق الالهام فی شرح تجرید الکلام. تحقیق اکبر اسد علی زاده. قم. موسسه الامام الصادق علیه السلام.
27. مصباح یزدی، محمتقی. (1393). تعلیقة علی نهایة الحکمة، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
28. مصباح یزدی، محمدتقی. (1394). آموزش فلسفه، تهران: شرکت چاپ و نشر بین الملل.
29. مطهری، مرتضی. (1391). شرح منظومه، تهران: انتشارات صدرا.
30. مطهری، مرتضی. (1404 ه ق). شرح مبسوط منظومه، تهران: انتشارات حکمت.
31. مظفّر، محمّدرضا. (1382). فلسفه و کلام اسلامی، ترجمه محمّد محمّدرضایی و ابوالفضل محمودی. قم: بوستان کتاب.
32. مظفّر، محمّدرضا. (1415 ه ق). المنطق. قم: مؤسسه اسماعیلیان.
33. موسوی مدرس بهبهانی، سید علی. (1370) حکیم استرآباد، میرداماد، تهران: انتشارات اطلاعات.
34. میرداماد، محمدباقر. (1381). مصنّفات میرداماد. به اهتمام عبدالله نورانی. تهران: انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
35. Ahmadi, Ahmad. (2005). Discussion of the Principality of Existence: Confusion of Epistemology and Ontology. Journal of Philosophical Theological Research, 7(26), 4- 18. [In Persian]
36. Ardakani, Mulla Ahmad. (2013). [The Light of Insights in Solving the Problems of al-Mashair]. Noor al-Basair fi Hall-I Mushkilat al- Mashair. Tehran: Mawla. [In Arabic and Persian]
37. Ashtiyani, Jalal al-Din. (1997). [Existence from the viewpoint of Philosophy and Mysticism]. Hasti az Nazare Falsafah wa Irfan. Qum: Islamic Propaganda Office of Qum Seminary, Publication Centre.
38. Astar Abadi, Muhammad Jafar. (2003). [Sharp proofs in Commentary of the Abstraction of the Bright Beliefs]. Al-Barahin al-Qatiah fi Sharhi Tajrid al-Aqaid al-Sati'a. Qom: Publications of the Islamic Propaganda Office of Qom Seminary.
39. Dekami, Sardar, Saeedi mehr, Mohammad, & Akbarian, Reza. (2018). Principality of Existence or Principality of Quiddity: A Verbal or Real Disagreement. Ayeneh Marefat, 18(56). Pp.1-28.
40. Faiz Kashani, Mulla Muhsen. (1996). [Principles of Knowledge]. Usul al-Maarif, Qum: Islamic Propaganda Office of Qum Seminary. [In Arabic]
41. Farabi, Abu Nasr Muhammad. (1992). [Philosophical works]. Al-Amal al-Falsafiyah. Beirut: Dar al-Manahil. [In Arabic]
42. Hairi Mazandarani, Muhammad Saleh. (1964- 1965). [Bu Ali Sina's Wisdom]. Hikamt Bu Ali Sina. V. 1, 2. Tehran: Scientific Publication, Printing Company. [In Persian]
43. Ibn Sina, Husayn ibn Abd Allah. (1983). [The commentaries]. Al-Taliqat. Beirut: Maktabat al-Ilam al-Islami. [In Arabic]
44. Jawadi Amuli, Abd Allah. (1996). [The sealed drink: an exposition of the Transcendent Philosophy]. Rahiq-i makhtum: Sharh-i Hikmat-i Mutaaliya. Qum: Isra. [In Persian]
45. Karbalaeiloo, Murtaza. (2005). The Meaning of Existence in the Debate of Its Principality or Abstractness. Research Journal of the Association for the Islamic Thought. 2 (1) pp. 141- 162. [In Persian]
46. Lahiji, Abd al-Razzaq (2004a). Gowhar Murad. Tehran: Sayeh.
47. Lahiji, Abd al-Razzaq (2012). [The Pure Word]. Al- Kalimat al- Tayyebah. Tehran: Iranian Research Institute of Philosophy. [In Arabic]
48. Lahiji, Abd al-Razzaq. (2004b). [The Sparks of Inspiration in Explaining the Abstraction of Speech]. Shawariq al-Ilham fi Sharh-i Tajrid al-Kalam. Qum: Imam al-Sadiq Institute. [In Arabic]

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2024 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & copyright of web platform: Yektaweb