Volume 5, Issue 2 (7-2024)                   پژوهش های مابعدالطبیعی 2024, 5(2): 39-82 | Back to browse issues page

XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Qorbani Q. Contemporary Islamic Philosophy and Its Challenges. پژوهش های مابعدالطبیعی 2024; 5 (2) :39-82
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-310-en.html
Kharazmi University
Abstract:   (281 Views)
Contemporary Islamic philosophy faces significant challenges across a variety of dimensions and contexts. Some of these challenges include: (1) a lack of diversity in methods, topics, issues, approaches, and theories; (2) insufficient engagement with the philosophical questions of contemporary individuals; (3) a lack of practical applicability; (4) a tendency towards abstraction without concreteness; (5) reliance on previous philosophical schools; (6) inadequate interaction with other domains of human knowledge; (7) insufficient capacity for the development of applied philosophies; (8) dependence on theological doctrines and religious ideologies; (9) a focus on theoretical innovation over exegesis; (10) limited engagement with other philosophical traditions and the adoption of their insights; and (12) a lack of self-criticism and an aversion to dogmatism. This study shows that the crisis of contemporary Islamic philosophy arises from its inability to address these foundational challenges. Specifically, it lacks sufficient breadth in topics and issues, fails to engage adequately with the philosophical inquiries of contemporary Muslims, and does not represent an objective or practical philosophy, remaining heavily reliant on past philosophical traditions. Additionally, it still suffers from an overemphasis on interpretation and commentary. There exists an illogical blending and conflation between contemporary Islamic philosophy and Islamic theology, and it lacks meaningful and essential engagement with other aspects of Muslim life and human knowledge. Furthermore, contemporary Islamic philosophy lacks a strong critical approach and does not engage in constructive dialogue with other philosophical traditions. This study seeks to propose solutions to help contemporary Islamic philosophy address these challenges, such as by focusing on issues raised in contemporary Western philosophy, embracing applied philosophies, striving for independence from Islamic theology, and adopting a more concrete, practical, and critical approach.
 
Full-Text [PDF 1471 kb]   (31 Downloads)    
Type of Study: Original Article | Subject: Philosophy

References
1. ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1380)، آیینه¬های فیلسوف، به کوشش عبدالله نصری، تهران، انتشارات سروش.
2. اصغری، محمد (1399)، درآمدی بر فلسفه¬های معاصر غرب، تهران، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
3. انواری، سعید (1392)، نقد و بررسی وضعیت کنونی فلسفه اسلامی، در: وضعیت فلسفه در ایران معاصر، تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
4. اوحدی، مرتضی (به کوشش) (1402)، فلسفه اسلامی در افق معاصرت، (مصاحبه با نصرالله حکمت)، تهران، انتشارات نقد فرهنگ.
5. پازوکی، بهمن (1400)، تاریخ فلسفة معاصر غرب، تهران، انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
6. پیترز، اف. ای. (1389)، پیشینه یونانی و سریانی، (ترجمه سید محمد حکاک)، در: تاریخ فلسفه اسلامی، به کوشش: سید حسین نصر و الیور لیمن، تهران، انتشارات حکمت، ج1.
7. حائری یزدی، مهدی (1379)، آفاق فلسفه، به کوشش مسعود رضوی، تهران، نشر فرزان.
8. فتحی، حسن(1392)، فلسفه در آموزش عالی ایران؛ اکنون و آینده، در: وضعیت فلسفه در ایران معاصر، تهران، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
9. داوری اردکانی، رضا (1395)، فلسفه معاصر ایران، تهران، انتشارات سخن.
10. شایگان، داریوش (1386)، زیر آسمان¬های جهان، ترجمه نازی عظیما، تهران، نشر فروزان.
11. شیخ رضایی، حسین (1392)، نگاهی به نظام آموزش فلسفه، در: وضعیت فلسفه در ایران معاصر، تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
12. صانعی دره بیدی، منوچهر (1377)، نگرش انتقادی بر روش تحقیق و تفکر در فلسفه اسلامی، مجله نامه مفید، ش15.
13. عبودیت، عبدالرسول (1385)، درآمدی بر نظام حکمت صدرایی، انتشارات سمت و موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، تهران، ج1.
14. علی¬پور، ابراهیم (به کوشش) (1396)، هست¬ها و بایسته¬های فلسفة اسلامی، قم، انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
15. فنایی اشکوری، محمد (1400)، تفکر فلسفی، قم، انتشارات مجمع عالی حکمت اسلامی.
16. کاپلستون، فردریک (1380)، تاریخ فلسفه، ترجمه غلامرضا اعوانی، تهران، انتشارات سروش و علمی و فرهنگی، ج4.
17. کاپلستون، فردریک (1388)، تاریخ فلسفه، ترجمه ابراهیم دادجو، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ج3.
18. زاهدی، محمدصادق(1392)، معنا و امکان فلسفه کاربردی، در: وضعیت فلسفه در ایران معاصر، تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
19. محمودی، حسین (1392)، معرفی برخی خلاهای مبنایی و روشی در آموزش فلسفه در ایران، در: وضعیت فلسفه در ایران معاصر، تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
20. مرادی، حسن (1392)، وضعیت آموزش فلسفه اسلامی در حوزه و دانشگاه، در: وضعیت فلسفه در ایران معاصر، تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
21. مسعودی، جهانگیر (1392)، فلسفه اسلامی و سندروم انزوا و تصلب شرایین ارتباطی، در: وضعیت فلسفه در ایران معاصر، تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
22. ملاصدرا، صدرالدین محمد (1375)، شواهد الربوبیه، ترجمه جواد مصلح، تهران، انتشارات سروش.
23. مهدوی نژاد، محمد حسین (1392)، آسیب¬شناسی فلسفة اسلامی، در: وضعیت فلسفه در ایران معاصر، تهران، انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
24. نصر، سید حسین (1389)، قرآن و حدیث به عنوان سرچشمه و منبع الهام فلسفه اسلامی، (ترجمه مهدی دهباشی) در: تاریخ فلسفه اسلامی، به کوشش: سید حسین نصر و الیور لیمن، تهران، انتشارات حکمت.
25. هایدگر، مارتین (1377)، عصر تصویر جهان، ترجمه یوسف اباذری، مجله ارغنون، ش12.
26. یزدان¬پناه، سید یدالله (1402)، تأملاتی در فلسفة فلسفة اسلامی، قم، انتشارات آل¬احمد، دفتر اول.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2025 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & copyright of web platform: Yektaweb