سال 4، شماره 8 - ( پاییز و زمستان 1402 )                   جلد 4 شماره 8 صفحات 396-367 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nikzad A, Pourhasan G. Virtues Origins of Evil According to Plato and the Middle Platonist. پژوهش های مابعدالطبیعی 2023; 4 (8) :367-396
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-263-fa.html
نیک زاد علی، پورحسن قاسم. مبادی مختلف شر از منظر افلاطون و افلاطونیان میانه. پژوهش های مابعدالطبیعی. 1402; 4 (8) :367-396

URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-263-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (1195 مشاهده)
در افلاطون نظریۀ منسجمی دربارۀ مسالۀ شر وجود ندارد. با نگاه به آثار او می‌توان گزینه‌های مختلفی را برای مبدئیت شرور در عالم پیشنهاد داد. این مبادی عبارت هستند از: (1) صورت شر، (2) دوی نامتعین (Indefinite Dyad)، (3) ضرورت در تیمائوس، (4) نفس شریر در قوانین و (5) ماده. فیلسوفان افلاطونی، به­خصوص افلاطونیان میانه، دربارۀ این مبادی بحث کردند و کوشیدند به تفسیر منسجمی از نظریۀ افلاطون دربارۀ خاستگاه شر دست پیدا کنند. در مقالۀ حاضر، نخست مبادی احتمالی شر در آثار افلاطون را تحلیل خواهیم کرد. منابع ما برای بررسی نظریۀ افلاطون دربارۀ خاستگاه شر عبارت هستند از محاورات افلاطون و آموزه‌های نانوشتۀ او. استدلال می‌شود که صحت انتساب برخی از این مبادی، مانند نفس شریر، به افلاطون مخدوش است. اما برخی مبادی دیگر، مانند صورت شر، در فلسفۀ افلاطون مطرح هستند. در ادامه، مباحث دو فیلسوف افلاطونی میانه در قرن دوم میلادی، یعنی پلوتارخس و نومنیوس، دربارۀ این مبادی ارائه خواهد شد. تلاش این دو فیلسوف آن بود که میان مبادی مختلف شر در افلاطون پیوند برقرار کنند. پلوتارخس برخی از این مبادی را معلول مبادی دیگر دانست، و نومنیوس به تمامی آن‌ها وحدت بخشید و به­عنوان مبدئی واحد از آن‌ها نام برد. کوشش‌های این فیلسوفان برای ارائۀ تفسیری یکپارچه از آراء افلاطون در نهایت منجر به پیدایش نظریات منسجم‌تر فیلسوفان نوافلاطونی دربارۀ مسالۀ شر شد. روش تحقیق در این مقاله مطالعۀ کتابخانه‌ای مبتنی بر تحلیل متون افلاطون و افلاطونیان میانه است.


 
متن کامل [PDF 1200 kb]   (140 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی
دریافت: 1402/7/9 | پذیرش: 1402/7/24 | انتشار: 1402/10/16

فهرست منابع
1. ارسطو (1377)، متافیزیک، شرف‍الدین خراسانی، تهران، حکمت.
2. بختیاری، فاطمه (۱۳۹۶)، منشا وجودی شر در فلسفه افلاطون. پژوهش‌های هستی ‌شناختی، 6 (11)، 151-164.
3. فیروزکوهی، محمد؛ احمدی افرمجانی، علی اکبر (۱3۹۷)، نقش ضرورت در مواجهه با مسئلۀ شر در فلسفۀ افلاطون. پژوهشنامۀ فلسفه دین، 16 (1)، 197-210.
4. کورنگ بهشتی، رضا؛ بینای مطلق، سعید؛ کرباسی زاده، علی (۱۳۹۳)، شرح و بسط پروکلوس از اشارات افلاطون به مسئلۀ شرور و نسبت آنها با عنایت و فاعلیت الهی. پژوهش‌های فلسفی، 8 (14)، 27-48.
5. یزدانی، عباس (۱۳۹۲)، نقد نظریۀ عدل الاهی غایت‌شناسانه سوئین برن در مساله شر. فلسفه و کلام اسلامی، 46 (2)، 143-161.
6. Adamson, Peter (2011), Making a Virtue of Necessity: Anangkê in Plato and Plotinus, Études platoniciennes (8), 9-30, [DOI:10.4000/etudesplatoniciennes.442]
7. Alcinoos (1990), Enseignement des doctrines de Platon, John Whittaker, Les Belles Lettres.
8. Aristotle (2016), Metaphysics, C. D. C. Reeve, Hackett Publishing Company.
9. Aristotle. (2018), Physics. C. D. C. Reeve, Hackett Publishing Company.
10. Bobonich, Christopher (Ed.) (2010), Plato's Laws: a critical guide, New York, Cambridge University Press.
11. Bonazzi, Mauro (2023), Platonism: a concise history from the early academy to late antiquity, New York, Cambridge University Press.
12. Boys-Stones, George (2018), Platonist philosophy 80 BC to AD 250: an introduction and collection of sources in translation, New York, Cambridge University Press. [DOI:10.1017/9781139050203]
13. Calder, Todd (2022) The Concept of Evil, Retrieved October 10, 2023, from https://plato.stanford.edu/entries/concept-evil/
14. Dillon, John (2003), The Riddle of the Academy, In The Heirs of Plato (pp1-29), Oxford University Press. [DOI:10.1093/0198237669.003.0001]
15. Dillon, John. (1996). The middle platonists, 80 B.C. to A.D. 220 (Rev. ed. with a new afterword). Ithaca, Cornell University Press.
16. Findlay, John (1974), Plato: the written and unwritten doctrines, London, Humanities Press.
17. Hick, John (1990) Philosophy of Religion (4th Edition), Prentice-Hall.
18. Ilievski, Viktor (2013), Soul, Causation and Evil: is Plato's ψυχή indeed κινήσεως ἁπάσης αἰτία and τῶν πάντων αἰτία? Hermathena, (195), 31-54.
19. Inwood, Brad (Ed.) (2003), The Cambridge companion to the Stoics, New York, Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CCOL052177005X]
20. Jelinek, Elizabeth (2011), Pre-Cosmic Necessity in Plato's Timaeus, Apeiron, 44(3), [DOI:10.1515/apeiron.2011.017]
21. Jourdan, Fabienne (2014), La matière à l'origine du mal chez Numénius (Fr. 43 et 52 Des Places), Philosophie antique, (14), 185-235. [DOI:10.4000/philosant.795]
22. Karamanolis, George (2013, September 6), Numenius, Retrieved July 14, 2023, from https://plato.stanford.edu/entries/numenius/
23. Karamanolis, George (2014, November 4), Plutarch, Retrieved July 12, 2023, from https://plato.stanford.edu/entries/plutarch/
24. Menn, Stephen (1998), Commentary on Steel, Proceedings of the Boston Area Colloquium of Ancient Philosophy, 14(1), 103-109, [DOI:10.1163/2213441798X00090]
25. Narbonne, Jean-Marc (2011), Plotinus in dialogue with the Gnostics, Boston, Brill. [DOI:10.1163/ej.9789004203266.i-152]
26. Numenius (1973), Fragments, Édouard des Places, Paris, Les Belles Lettres.
27. Opsomer, Jan (2001), Proclus vs Plotinus on Matter ("De mal. subs." 30-7), Phronesis, 46(2), 154-188. [DOI:10.1163/156852801753733268]
28. Opsomer, Jan (2017), Is Plutarch Really Hostile to the Stoics?, In T. Engberg-Pedersen (ed.), From Stoicism to Platonism (1st ed., pp296-321), Cambridge University Press. [DOI:10.1017/9781316694459.016]
29. O'Rourke, Fran (2015), Evil as privation: the Neoplatonic background to Aquinas's De malo, 1, In M. V. Dougherty (ed.), Aquinas's Disputed Questions on Evil: A Critical Guide (1st ed., pp192-221), Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9781107360167.010]
30. Phillips, John (2007), Order From Disorder. Proclus' Doctrine of Evil and its Roots in Ancient Platonism, Brill. [DOI:10.1163/ej.9789004160187.i-281]
31. Plato (1997), Plato: Complete Works, Hackett Publishing Company.
32. Plutarchus (2003), Plutarch: Moralia, Volume V (Loeb Classical Library No. 306) (Reprinted), Babbitt, F. C, Cambridge, Harvard University Press.
33. Plutarchus (2000), Plutarch: Moralia, Volume XIII, Part 1 (Loeb Classical Library No. 427) (Reprinted), Cherniss, H. F, Cambridge, Harvard University Press.
34. Reydams-Schils, Gretchen (2017), Maximus of Tyre on God and Providence, In Seaford, Richard, Wilkins, John (eds.), Selfhood and the Soul (pp125-138), Oxford University Press. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780198777250.003.0008]
35. Ross, David (1951), Plato's Theory of Ideas (1st ed.), Oxford, Clarendon Press.
36. Swinburne, Richard (1978) Natural Evil, American Philosophical Quarterly, 15 (4), 295-301.
37. Theiler, Willy (1957), Gott und Seele im kaiserzeitlichen Denken, Recherches, 3, 65-91, [DOI:https://doi.org/10.5169/seals-660601]
38. Tooley, Michael (2015), The Problem of Evil, Retrieved October 10, 2023, from https://plato.stanford.edu/entries/evil/
39. Wood, James (2009), Is There an "Archê Kakou" in Plato? The Review of Metaphysics, 63(2), 349-384.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb