جلد 4، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1402 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 366-341 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arpanahi F, Khazaei Z, Sadeghi M. Monism or Dualism about the Human Personal Identity from Viewpoint of Allamah Tabatabaei. پژوهش های مابعدالطبیعی 2023; 4 (2) :341-366
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-262-fa.html
ارپناهی ایستادگی فاطمه، خزاعی زهرا، صادقی مرضیه. یگانه‌انگاری یا دوگانه‌انگاری هویت شخصی انسانی از نگاه علامه طباطبایی. پژوهش های مابعدالطبیعی. 1402; 4 (2) :341-366

URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-262-fa.html


دانشگاه قم
چکیده:   (1415 مشاهده)
علّامه طباطبایی یکی از فیلسوفان نظریّهپرداز در حکمت متعالیه است که به دیدگاه او دربارۀ نفس، از جمله هویّت شخصی انسان، پرداخته نشده است. در این مقاله به گزارش، تحلیل و نقد دیدگاه علّامه طباطبایی دربارۀ یگانه­انگاری یا دوگانه­انگاری هویّت شخصی انسانی پرداخته می­شود. در این راستا باید به ارتباط میانِ نفس و بدن و تأثیر متقابل آنها بر یکدیگر و هویّت شخصی منتَج از آن پرداخته شود؛ زیرا نکتۀ اساسی در بررسی ارتباطِ میانِ نفس و بدن، ارتباط علّی میانِ آنهاست. به نظر میرسد که قائلان به دیدگاهِ ارتباط علّی میانِ نفس و بدن، از جمله علّامۀ طباطبایی، باید قائل به دوگانه­انگاری میانِ نفس و بدن باشند. امّا با توجّه به مبانی وجودشناختی علّامۀ طباطبایی و پذیرش حرکت جوهری در نزد علّامه، خلاف فرض اوّلیّه، این نتیجه به دست میآید که نفس و بدن دو مرتبه از یک حقیقتِ مشکِّک و سیّال اند. لذا، از نظر علّامه، با توجّه به مبانی اصالتِ وجودی، هویّت شخصی انسان به صورتِ یک جوهر واحد سیّال خواهد بود. نگاه وجودشناختی علّامه به هویّت شخصی انسان́ شاخصۀ اصلیِ شاکلۀ بحث و موجب تمایز دیدگاه او از سایر دیدگاه­ها دربارۀ نحوۀ ارتباطِ نفس و بدن در فلسفۀ ذهن است. در این مقاله روشن خواهد شد که دیدگاه علّامه، با وجود اختلاف عمیق در مبنا، به یگانه­انگاری جوهری و دوگانه­انگاری ناظر به ویژگی­ها نزدیک است.

 
متن کامل [PDF 1091 kb]   (184 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی

فهرست منابع
1. قرآن کریم.
2. السّبزواری، ملّاهادی (1379)، شرح المنظومه، تهران، نشر ناب.
3. صدرالدّين شيرازى، محمّد بن ابراهيم (1981)، الحكمة المتعالية فى الأسفار العقليّة الأربعة (با حواشی علّامۀ طباطبایى)، بيروت، دار احياء التّراث العربي.
4. صدرالدّين شيرازى، محمّد بن ابراهيم (1398)، الشّواهد الرّبوبیّه، قم، مؤسّسۀ بوستان کتاب.
5. طباطبايى، سیّد محمّدحسین (1416ق)، نهاية الحكمة، قم، مؤسّسه النّشر الاسلامیّه.
6. طباطبايى، سیّد محمّدحسین (1387)، اصول فلسفه و روش رئاليسم، قم، مؤسّسۀ بوستان كتاب.
7. طباطبايى، سیّد محمّدحسین (1390ق)، الميزان فی تفسیر القرآن، ج 10، بیروت، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات‏.
8. طباطبايى، سیّد محمّدحسین (1390ق)، الميزان فی تفسیر القرآن، ج 16 بیروت، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات‏.
9. طباطبايى، سیّد محمّدحسین (1390ق)، الميزان فی تفسیر القرآن، ج 17، بیروت، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات‏.
10. طباطبايى، سیّد محمّدحسین (1428ق)، مجموعة رسائل العلّامة الطّباطبائى، قم، نشر باقيات.
11. طباطبايى، سیّد محمّدحسین (1361)، حاشیه الکفایه، ج 1، قم، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی.
12. طباطبايى، سیّد محمّدحسین (1383)، طریق عرفان؛ ترجمه و شرح رساله الولایه، ترجمۀ صادق حسن¬زاده، قم، نشر بکاء.
13. مسلین، کیت (1391)، درآمدی به فلسفۀ ذهن، ترجمۀ مهدی ذاکری، قم، انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
14. میری، محمّد (1397)، رابطۀ نفس و بدن از دیدگاه ابن¬عربی و ملّاصدرا، قم، انتشارات موسّسۀ علمی و پژوهشیِ امام خمینی.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb