جلد ۴، شماره ۲ - ( پاییز و زمستان ۱۴۰۲ )                   جلد ۴ شماره ۲ صفحات ۲۷۹-۲۵۳ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

NAJAFI R. The Role of the Bible in Strengthening the Apparent Understanding of God in the Qur’an. پژوهش های مابعدالطبیعی 2023; 4 (2) :253-279
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-240-fa.html
نجفی روح الله. نقش کتاب مقدس در تقویت فهم ظاهرگرایانه از خدای قرآن. پژوهش های مابعدالطبیعی. ۱۴۰۲; ۴ (۲) :۲۵۳-۲۷۹

URL: http://mi.khu.ac.ir/article-۱-۲۴۰-fa.html


دانشگاه خوارزمی ، r.najafi@khu.ac.ir
چکیده:   (۱۸۹۹ مشاهده)
ظاهرگرایان در مقام فهم خدای قرآن، او را اَبرانسانی انگاشته­اند که در آسمان، سکونت دارد و بر تخت پادشاهی نشسته است، از روح خود به پیکر آدم دمیده است، در میان آتش بر موسی متجلی شده است، به روز قیامت همراه فرشتگان بر ابر می‌آید و برای اهل ایمان، رؤیت او در آن روز میسر است. اما تأویل‌گرایان، این سنخ گزاره­ها را باور ندارند و برای آیات بیانگر آن­ها، معانی خلاف ظاهر پیشنهاد می‌کنند. در این میان، تحقیق حاضر بر آن است که تصویر خدا در کتاب مقدس را به خدمت فهم خدای قرآن درآورد و در داوری میان ظاهرگرایان و تأویل‌گرایان، از آن پیشینه تاریخی، مدد جوید. فرضیه آن است که کتاب مقدس، مؤید برداشت‌های انسان­وار از خدای قرآن است و سبب تضعیف رویکرد تأویلی می‌شود. بر این مبنا، فهم ظاهرگرایانه از خدای قرآن تعین می­یابد، گرچه در فرجام امر می‌توان بر آن شد که آن­چه قرآن درباره خداوند اظهار می­کند، تصویری از او برای آدمیان و متناسب با درک انسان­وار ایشان از خدا است.
 
متن کامل [PDF 1139 kb]   (۲۵۸ دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: کلامی

فهرست منابع
۱. قرآن کریم
۲. ابن¬جوزی، ابوالفرج عبدالرحمان بن علی (۱۴۳۱ق)، زاد المسیر فی علم التفسیر، بیروت: دارالکتاب العربی.
۳. ابن¬خزيمه، أبو بكر محمد بن إسحاق (۱۴۱۴ق)، كتاب التوحيد وإثبات صفات الرب عز وجل، رياض: مكتبه الرشد.
۴. ابن¬عطیّه، ابو محمد عبد الحق (بی¬تا)، المحرّر الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، بیروت: دار ابن حزم.
۵. ابن¬قتيبه، أبو محمد عبد الله بن مسلم (۱۴۱۲ق)، الاختلاف في اللفظ والرد على الجهمية والمشبهة، بی جا: دار الراية.
۶. ابن¬منظور، محمّد بن مکرّم (۲۰۱۱م)، لسان العرب، بيروت: دار صادر.
۷. آیتی، عبدالمحمد (۱۳۸۹ش)، ترجمه قرآن مجید، تهران:انتشارات سروش.
۸. بغوی، حسين بن مسعود (۱۴۲۰ق) ، معالم التنزيل في تفسير القرآن، محقق: عبد الرزاق المهدی، بيروت: دار إحياء التراث العربی.
۹. بيضاوی، أبو سعيد عبد الله بن عمر (۱۴۱۸ق)، تفسير البيضاوي؛ انوار التنزيل وأسرار التأويل، بيروت: دار إحياء التراث العربي.
۱۰. دارمی، ابوسعید عثمان (۱۴۳۰ق)، الرد علی الجهمیة، کویت: دار ابن¬الاثیر.
۱۱. دانی، ابوعمرو عثمان بن سعید (۱۴۳۰ق)، التیسیر فی القرائات السبع، تصحیح: اوتو پرتزل، بیروت: المعهد الالمانی للابحاث الشرقیه.
۱۲. رازی، فخرالدین محمد بن عمر (۱۴۲۶ق)، تفسیر الفخر الرازی المشتهر بالتفسیر الکبیر و مفاتیح الغیب، بیروت: دارالفکر.
۱۳. زمخشری، محمود بن عمر (۱۴۲۹ق)، الکشّاف عن حقائق غوامض التنزیل، بیروت: دار الکتاب العربی.
۱۴. سورآبادی، عتیق بن محمد (۱۳۸۱ش)، تفسیر سورآبادی؛ تفسیر التفاسیر، تصحیح: علی اکبرسعیدی سیرجانی، تهران: فرهنگ نشر نو.
۱۵. سيارى، احمد بن محمد (۲۰۰۹م)، القرائات أو التنزيل و التحريف، تحقيق: ايتان كولبرغ و محمدعلى امير معزى، ليدن و بوسطن: دار بريل للنشر.
۱۶. سیوطی، عبدالرحمن بن ابی بکر (۱۴۲۲ق)، الاتقان فی علوم القرآن ، تصحیح: محمد سالم هاشم، بی جا: منشورات ذوی القربی.
۱۷. شعرانی، ابوالحسن (۱۳۹۰ش)، پژوهش های قرآنی علامه شعرانی، به کوشش: محمدرضا غیاثی، قم: بوستان کتاب.
۱۸. طباطبایی، محمدحسین (۱۴۳۰ق) ،المیزان فی تفسیرالقرآن، قم: موسسه دارالمجتبی.
۱۹. طبرسی، ابوعلی فضل بن الحسن (۱۳۸۸ش)، مجمع البیان فی تفسیرالقرآن، قم : انتشارات نور وحی.
۲۰. طوسی، محمد بن حسن (۱۴۳۱ق)، التبیان فی تفسیر القرآن، تصحیح: احمد حبیب قصیر العاملی، بیروت: الامیره.
۲۱. فراهیدی،خلیل بن احمد (۱۴۱۴ق)، کتاب العین، تحقیق مهدی مخزومی و ابراهیم سامرائی، قم:انتشارات اسوه.
۲۲. قرطبی، محمد بن احمد انصاری (۱۴۳۰ق)، الجامع لاحکام القرآن، بیروت: مکتبه العصریه.
۲۳. کتاب مقدس؛ ترجمه قدیم (۲۰۰۵م)، لندن: انتشارات ایلام.
۲۴. کتا‌ب‌ مقدس؛ ترجمه هزاره نو (۲۰۱۶م)، لندن: انتشارات ایلام.
۲۵. ماوردی، ابوالحسن علی بن محمد (بی¬تا)، تفسیر الماوردی: النکت والعیون، بیروت: دارالکتب العلمیه.
۲۶. مقاتل بن سلیمان (۱۴۲۴ق)، تفسیر مقاتل بن سلیمان، تحقیق: احمد فرید، بیروت: دارالکتب العلمیه.
۲۷. نسفی، نجم الدین عمر بن محمد (۱۳۹۰ش)، تفسیر نسفی،مصحح:عزیزاللّه جوینی، تهران: انتشارات سروش.
۲۸. واحدی، ابوالحسن علی بن احمد (۱۴۱۵ق)، الوسیط فی تفسیر القرآن المجید، بیروت: دار الکتب العلمیة.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb