XML English Abstract Print


چکیده:   (700 مشاهده)
فیلسوفان مسلمان در مباحث طبیعیات خود به بیان مبانی متافیزیکی خود از طبیعت پرداخته­اند. در مسألۀ حدوث نفس در بدن، همانطور که تصویر متافیزیکی از نفس دارای اهمیت است، تصویر متافیزیکی از بدن نیز به همان میزان دارای اهمیت است. ابن­سینا با نظریه حدوث روحانی نفس مع­البدن در علم­النفس خود، توانست در گامی رو به جلو از برخی اشکالات مدل ارسطویی گذر کند.
اما سؤال اینجاست که این فیلسوف و طبیب نامور این مطلب را در طبیعیات فلسفی خود چگونه ترسیم نموده و از چه مبانی متافیزیکی در طبیعت بدن استفاده کرده است؟ همچنین آیا وقتی ابن­سینا در طبیعیات بدن هم کیفیت حدوث نفس را بیان می­کند با نحوه حدوث نفس در علم النفس فلسفی وی تطابق دارد؟ برای پاسخ به این مسأله، کیفیت حیات و تغذیه و رشد از آغاز تشکیل نطفه در جنین در طبیعیات فلسفی سینوی بررسی می­گردد. ابن سینا در طبیعیات معتقد است نطفه با استفاده از حرارت سماوی آماده دریافت قوه سماوی حیات بخش می­گردد و قوای نفس از طریق روح بخاری تدبیر، حفظ و رشد بدن جنین را به عهده می­گیرند. سپس بعد از تشکیل قلب در جنین، نفس به قلب تعلق می­یابد و رهبری کل بدن را به عهده خواهد گرفت. این مقاله در گام دوم با استفاده از تفسیری متفاوت از عبارات ابن­سینا، راه­حلی برای سازگار نمودن این دو بیان ارائه می­کند.
 
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی
دریافت: 1401/11/26 | پذیرش: 1402/3/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb