سال 4، شماره 7 - ( بهار و تابستان 1402 )                   جلد 4 شماره 7 صفحات 473-447 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Touli F, Nejati M, hassaniazad M, Nazari Maromi M. The Epidemic of Covid-19 and Its Connection with the Problem of the Meaning of Life. پژوهش های مابعدالطبیعی 2023; 4 (7) :447-473
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-222-fa.html
طولی فاروق، نجاتی محمد، حسنی آزاد مهدی، نظری مارمی محمد. همه‌گیری کووید 19 و ارتباط آن با معنای زندگی. پژوهش های مابعدالطبیعی. 1402; 4 (7) :447-473

URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-222-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
چکیده:   (559 مشاهده)
معتقدین به وجود معنا برای مفهوم زندگی را می توان در دو گروه معتقدین به معناداری و معناسازی دسته­بندی نمود. قائلین به معناداری زندگی، معنای ذاتی و پنهانی را برای زندگی در نظر می­گیرند که باید کشف شود. قائلین به معناسازی، اما منکر وجود معنای ذاتی بوده و مدعی ساخت و جعل معنا برای زندگی هستند. پژوهش حاضرتوصیفی است. با توصیف و تحلیل بنیادین محتوا، سعی در ارائه تبیین و تحلیلی نظام­مند از رابطه تاثیر و تاثر بین همه­گیری کووید 19 و مساله معنای زندگی دارد. مهم­ترین مساله در این بحث، مواجهه انسان با رنج­های وجودی است. اینکه انسان بر اساس مبانی فکری خود بتواند یا نتواند چرایی رنج کشیدنش را معقول و موجه نماید و در صورت ناتوانی از توجیه چرایی رنج کشیدن، رنج­های ماهوی به­وجود آمده، که عامل بروز بحران معنای زندگی می­شوند. نتیجه اینکه انسان معاصر به جهت اتکای افراطی بر انسان­محوری و علم­محوری و حذف یا تضعیف جایگاه خداوند، پذیرش و تحلیل معقول چرایی رنج­های ناشی از همه­گیری کووید 19 برایش دشوار شده است. خداوند در این تفکر یا وجود ندارد یا اگر وجود دارد به جهت ضعف، نمی­تواند تکیه­گاه انسان قرار گیرد. رنج­های ماهوی­ای چون احساس تنهایی و بی­پناهی یا احساس پوچی و بی­ارزشی ارزش­های علم‌ساخت یا انسان‌ساخت، موجب بروز بحران بی­معنایی زندگی و ناامیدی در جعل و ساخت معنا برای زندگی می­شوند.
واژه‌های کلیدی: کووید19، علم تجربی، ارزش، معنای زندگی
متن کامل [PDF 1313 kb]   (145 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی
دریافت: 1401/10/15 | پذیرش: 1401/12/3 | انتشار: 1402/3/17

فهرست منابع
1. قرآن مجید
2. نهج البلاغه
3. برت، ادوین آرثر (1374)، مبادی مابعدالطبیعی علوم نوین، ترجمه عبدالکریم سروش، تهران، انتشارات علمی فرهنگی، 1374.
4. خسروپناه، عبدالحسین، میرزایی، رضا (1389)، چیستی انسان شناسی، انسان پژوهی دینی، شماره24، پاییز و زمستان ، صص35-56.
5. زرین کوب، عبدالحسین (1390)، جستجو در تصوف ایران، تهران، انتشارات امیر کبیر.
6. سارتر، ژان پل (1386)، اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر، ترجمه مصطفی رحیمی، تهران، نیلوفر.
7. سعیدی مهر، محمد (1396)، چیستی درد از دیدگاه ابن¬سینا، حکمت معاصر، سال هشتم، شماره دوم، صص39-53.
8. كاپلستون، فردريك (1398)، تاريخ فلسفه غرب، ج7، ترجمه داريوش آشوري، تهران، سروش.
9. کاپلستون، فردریک (1385)، تاریخ فلسفه غرب، ج1، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی، تهران، سروش.
10. کارنپ، رودلف (1385)، فلسفه و نحو منطقی، ترجمه رضا مثمر، تهران، مرکز.
11. کتاب مقدس (1975)، انجمن پخش کتب مقدسه.
12. کیرکگار، سورن (1380)، ترس و لرز، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران، نشر نی.
13. کوروز، موریس (1378)، فلسفه هایدگر، ترجمه محمود نوالی، تهران، حکمت.
14. گنون، رنه (1372)، بحران دنياي متجدد، ترجمه ضياالدين دهشيري، تهران، امير كبير.
15. ﻣﺘز، ﺗﺎدﺋﻮس(1394)، ﻣﻌﻨﺎي زﻧﺪﮔﻲ، ﺗﺮﺟﻤﻪ اﺑﻮاﻟﻔﻀـﻞ ﺗـﻮﻛﻠﻲ ﺷـﺎﻧﺪﻳﺰ، ﺗﻬـﺮان، نشر ققنوس.
16. مظاهری، حبیب، علیزمانی، امیر عباس(1397)، بررسی مواجهه با رنج تنهاییِ اگزیستانسیال در اندیشة اروین یالوم و رنج عارفانة فِراق در اندیشة مولوی، فصلنامه پژوهش¬های فلسفی کلامی، شماره 78، صص67-90.
17. مولوی، جلال الدین محمد بن محمد(1382)، مثنوی معنوی، به کوشش رینولي نیکلسون، تهران، هرمس.
18. نجاتی، محمد؛ طولی، فاروق؛ تقوی، سید عباس(1399)،پرسش از معنای زندگی و ارتباط آن با رنج¬های انسان»، عقل و دین، سال دوازدهم، شماره 22، صص7-22.
19. نیچه، فردریش، فراسوی نیک و بد، ترجمه داریوش آشوری، تهران، خوارزمی، 1387.
20. Barbour, Ian (1983), Science and Religion, translated by Bahaddin Khorramshahi, Tehran, University Center Publishing.
21. Chaolin Huang and others (2020), Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China, lancet, (395): 497-506. [DOI:10.1016/S0140-6736(20)30183-5]
22. Hawking, Stephen (1988), A Brief History of Time, London: Bantam Press. [DOI:10.1063/1.2811637]
23. Hornby, A.S, (2000) Advanced learner's dictionary of current English, oxford university prees.
24. Barba, L, Regenmortel, A, Ehmke, A (2020) oxfam intrnational, Shelter from the storm: the global need for universal social protection in times of COVID-19.
25. Shahiad, shima, mohammad taghiT mohammad (2020), Psychological Impacts of Covid-19 Outbreak on Mental Health Status of Society Individuals, journal of Military Medicine, Volume 22, Issue 2, Pages: 184-192.
26. Tusl, Martin, Rebecca Brauchli, Philipp Kerksieck and Georg Friedrich Bauer (2021), Impact of the COVID-19 crisis on work and private life, mental well-being and self- rated health in German and Swiss employees, BMC Public Health. [DOI:10.21203/rs.3.rs-141755/v1]
27. Ettinger R (2005), the prospect of immortality, ED. Charles Tandy, California: RIA University.
28. Whetstine l, Streat s, Darwin M, Crippen D (2005), when is dead really dead, critical care, London: England.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb