سال 4، شماره 7 - ( بهار و تابستان 1402 )                   جلد 4 شماره 7 صفحات 504-475 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yavari Adel Z, Raayat Jahromi M. The Study of Transformation of the Concept of Subjectivity into Intersubjectivity and World into Lifeworld in Truth Theories. پژوهش های مابعدالطبیعی 2023; 4 (7) :475-504
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-188-fa.html
یاوری عادل زهرا، رعایت جهرمی محمد. تحلیل و بررسی تحول مفهوم Subjectivity به Inter-Subjectivity و جهان به زیست جهان در نظریه‌های صدق. پژوهش های مابعدالطبیعی. 1402; 4 (7) :475-504

URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-188-fa.html


دانشگاه بین المللی امام خمینی ره
چکیده:   (415 مشاهده)
تمرکز بر مقولات معیار صدق و کذب و چیستی آن به­عنوان یکی از کلیدی‌ترین مباحث در حوزۀ معرفت­شناسی، همواره مطرح بوده و است. تطابق (Correspondence)، انسجام (Coherence)، عمل‌گرایی (Pragmatism)، نسبیت (Relativism) و نظریۀ حشو اظهاری (Assertively Redundancy)، اصلیترین نظریه‌های صدق در تاریخ تفکراند. در تلقی تطابقی، معناداری در گرو تطابق با واقع است. فراروی از انسجام منطقی و تمرکز بر انسجام سازمانی و دستگاهی، محور رویکرد دوم است. عمل‌گرایان نیز فایده‌انگارانه، کارکرد را معیار ارزیابی گزاره‌ها می‌انگارند. تنوعِ تلقی نسبی‌انگاران نیز مولود تمرکز بر تفاوت ساختارهای ادراکی در انفعال از متعلق بیرونی است. در نهایت، نظریۀ حشو اظهاری برای صدق، استقلالی قائل نیست. ریشۀ تنوع و تفاوت نظریات مذکور را باید در کیفیت تبیینِ نسبت میان فاعل و متعلق شناخت جست. نوشتار حاضر بر آن است تا با تمرکز بر برخی جریان­ها و اندیشمندان تاثیرگذارِ دو جریان قاره‌ای و تحلیلی، به تحلیل و بررسی مفاهیم و شاخصه‌هایی بپردازد که در تطور نظریات صدق تاثیرگذار بوده و بیشترین نقش را در تحول مفاهیم Subjectivity و جهان به Inter-subjectivity و زیست­جهان داشته‌اند و این­که چگونه نسبت میان فاعل و متعلق شناخت از رابطه به ترابط دگرگون شده است.
متن کامل [PDF 1072 kb]   (125 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی
دریافت: 1401/5/8 | پذیرش: 1402/3/7 | انتشار: 1402/3/17

فهرست منابع
1. احمدی، بابک (1374)،کتاب تردید، تهران، نشر مرکز.
2. اسمخانی، محمدرضا (1397)، معنا و معرفت و دیگری در فلسفۀ دیویدسون، تهران، ققنوس.
3. اسمیت، دیوید وودراف (1397)، پدیدارشناسی هوسرل، ترجمه غلام¬عباس جمالی، تهران، نقش جهان.
4. پالمر، ریچارد(1377)، ع‍ل‍م‌ ه‍رم‍ن‍وت‍ی‍ک‌: ن‍ظری‍ۀ‌ ت‍أوی‍ل‌ در ف‍ل‍س‍ف‍ه‌ه‍ای‌ ش‍لای‍رم‍اخ‍ر، دی‍ل‍ت‍ای‌، ه‍ای‍دگ‍ر، گ‍ادام‍ر، ترجمه: محمدسعید حنایی کاشانی، تهران، هرمس.
5. پایا، علی (1381)، گ‍ف‍تگ‍و در ج‍ه‍ان‌ واق‍ع‍ی‌: ک‍وش‍ش‌ واه‍ی‌ ی‍ا ض‍رورت‍ی‌ اج‍ت‍ن‍اب‌ن‍اپ‍ذی‍ر، تهران، طرح نو.
6. پیترزما، هنری (1398)، نظریۀ معرفت در پدیدارشناسی هوسرل، هایدگر، مرلوپونتی، ترجمه: فرزاد جابرالانصار، تهران، نشر کرگدن.
7. تودوروف، تزوتان (1396)، منطق گفتگوی میخائیل باختین، تهران، نشرمرکز.
8. حسینی، سیدمسعود (1397)، فلسفه و حقیقت:رویارویی هایدگر و گادامر در تفسیر آموزۀ افلاطون، تهران، شب¬خیز.
9. رعایت¬جهرمی، محمد (1391)، فلسفه زبان قاره¬ای و فرهنگی، تأملی تطبیقی در آرای ویتگنشتاین و گادامر در باب زبان، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
10. گادامر، هانس گئورگ، دیویدسون، دانالد(1397)، فکرآورد: گادامر-دیویدسون، ترجمه: مجتبی درایتی، تهران، شب¬خیز.
11. لان، کریس(1391)، ویتگنشتاین و گادامر به سوی فلسفه پساتحلیلی، ترجمه: مرتضی عابدینی¬فر، تهران،کتاب پارسه.
12. لوکنر، آندرئاس(1394)، درآمدی بر وجود و زمان، ترجمه: احمدعلی حیدری، تهران، نشر علمی.
13. مجتهدی،کریم(1376)، دونس اسکوتوس و کانت به روایت هایدگر، تهران، سروش.
14. محمودیان، محمدرفیع(1377) عقل مدرن، نامۀ فلسفه، شماره اوّل.
15. منصورنژاد، محمد(1381) گفت‌وگو و برخورد اندیشه¬ها، گزارش گفت‌وگو، شماره 27.
16. واینسهامر، جوئل(1381)، ه‍رم‍ن‍وت‍ی‍ک‌ ف‍ل‍س‍ف‍ی‌ و ن‍ظری‍ۀ ادب‍ی‌، ترجمه: مسعود علیا، تهران، ققنوس.
17. ویلر، درل(1393)، فلسفه دانالد دیویدسن، ترجمه: مجتبی درایتی، تهران، تمدن علمی.
18. هوی، دیوید کوزنز(1385)، حلقۀ انتقادی: ادبیات، تاریخ و هرمنوتیک فلسفی، ترجمه: مراد فرهادپور، تهران، روشنگران و مطالعات زنان.
19. Craig, Edward (1998), Routledge Encyclopedia of Philosophy, vol.8. Routledge.
20. Davidson, Donald (2001), Subjective, Intersubjective, Objective: Philosophical Essay volume 3 (The irreducibility of the concept of the self), oxford scholarship online. [DOI:10.1093/0198237537.003.0006]
21. Dostal, Robert (1992), Friendship and Politics: Heidegger's failing, political theory, vol20. No.3. [DOI:10.1177/0090591792020003002]
22. Gadamer, Hans-Georg (1989) Truth and Method (Joel weinsheimer and Donald g. Marshall Trans. New York. Crossroad publishing company.
23. Gadamer, Hans-Georg (1976) Philosophical Hermeeneutics, Trans. And Ed. David E. Linge, Berkeley and Losangeles, university of California press.
24. Gallagher, Shaun (1992) Conversation in Postmodern, in lyotard: aesthetics and politics, Ed. Hugh Silverman, London, and Routledge.
25. Hahn, Lewis Edwin (1977) the Philosophy of Hans-Georg Gadamer, Southern Illinois at Carbondale.
26. Hinman, Lawrence M. (1980) Quid Factior Quid Juris: the fundamental Ambiguity and Gadamer's understanding of Hermeneutics, International phenomenological society. [DOI:10.2307/2106846]
27. Husserl, Edmund (1980), Collected Works. vo.2. London.kluwer academic publishers.
28. Long, Christopher P. (2004), Aristotle on the Nature of Truth, Cambridge University.
29. Taylor, Charles (1985). Human Agency and language: philosophical papers1. Cambridge university press. [DOI:10.1017/CBO9781139173483]
30. Wittgenstein, Ludwig (1998) Philosophical Investigations, Blackwell.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb