جلد 3، شماره 2 - ( پائیز و زمستان 1401 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 248-221 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghadas M M, Fathtaheri A. A Critical Study of Belief in the External World in the Thought of Empiricist Philosophers. پژوهش های مابعدالطبیعی 2022; 3 (2) : 9
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-159-fa.html
مقدس محمدمهدی، فتح طاهری علی. بررسی انتقادی باور به جهان خارج در اندیشه فیلسوفان تجربه‌گرا. پژوهش های مابعدالطبیعی. 1401; 3 (2) :221-248

URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-159-fa.html


دانشجوی دکتری فلسفه معاصر دانشگاه بین‎المللی امام خمینی قزوین
چکیده:   (1711 مشاهده)
باور به جهان خارج و مسئله مرجع عینی تصورات، پرسشی بنیادین است که در هر نظام شناختی کوشیده می‌شود تا برای آن پاسخی تدارک شود. در فلسفه دکارت بنا بر اصل کوجیتو (cogito ergo sum)، ابتدا من و سپس جهان اثبات می‌شود، بااین‌حال تمایز میان من و جهان، یا سوژه و ابژه، همواره این پرسش را پیش روی ما قرار می‌دهد که مرجع عینی تصورات ما چگونه ثابت می‌شود و چیست‌اند؟ آیا اشیاء مستقل از ذهن هستند؟ یا همان چیزهاییاند که ما می‎بینیم، حس می‎کنیم، می‎بوییم، می‎چشیم یا لمس می‎کنیم؟ به‎عبارتی دیگر آیا آنها فقط داده‎های حسی‎اند یا تصوراتی از این دادهها هستند؟ و اینکه آیا اشیاء مستقل از ذهن هستند، اما ما تصوراتی از آنها داریم و داده‎های حسی را از آنها دریافت می‎کنیم؟ تجربه‌گرایانی مانند لاک، بارکلی و هیوم هریک دلایلی برای توضیح این مرجع عینی به دست داده‌اند. در این مقاله ابتدا مقصود هریک از این فیلسوفان از مفهوم تصور و شیء را مورد بررسی قرار می‎دهیم، سپس باور آنها درباره منشأ تصورات و جهان خارج را بررسی کرده و، می‎کوشیم تا به نحوی نقادانه اشکالات وارد بر هر یک را نشان دهیم. درنهایت در دو سطحِ  (1) وجود اشیای خارج و، (2) تطابق آنها با تصورات ذهن، مسئله شکاکیت را بررسی می‎کنیم و، نشان می‎دهیم که باور کدام‎یک از این فیلسوفان را می‎توان منتهی به شکاکیت دانست و باور کدام‎یک را نمی‎توان.
شماره‌ی مقاله: 9
متن کامل [PDF 893 kb]   (431 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی

فهرست منابع
1. دلوز، ژیل، (1393)، تجربه‌گرایی و سوبژکتیویته، ترجمه عادل مشایخی، تهران، نشر نی.
2. کاپلستون، فردریک چارلز، (1398)، تاریخ فلسفه، جلد 5، از هابز تا هیوم، ترجمه امیر جلال‌الدین اعلم، چاپ نهم، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
3. گورویچ، آرون، (1375)، «دورنمای تاریخی نظریه التفاتی بودن آگاهی»، ترجمه امیرحسین رنجبر، تهران، فصلنامه فرهنگ، شماره 18، صص 8
4. لازمی، فریده؛ پیکانی، جلال، (1397)، «تحلیل انگیزه‎شناختی از شکاکیت هیوم و تأثیر آن بر شهرت هیوم به الحاد: کوششی برای رفع اتهام شکاکیت از هیوم»، قم، نقدونظر، شماره 2/23، صص 123-150.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb