سال 1، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1399 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 38-7 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


چکیده:   (901 مشاهده)
افلاطون در محاورۀ تیمائوس پیدایش جهان و نسبت آن با خدا را که یکی از بنیادی­ترین نظریه­های او است، با رویکردی متفاوت با دیگر محاوره­های خود مطرح می­کند. او اگرچه در نوشته­های دیگر خود نیز به واکاوی این مسئلۀ مهم پرداخته است، اما رویکرد و روش وی در محاورۀ تیمائوس ناظر بر علم طبیعی حاکم برعصر یونان بوده است. در این مقاله سعی شده است که با تعهد به محتوای محاورۀ تیمائوس به واکاوی و تبیین پیدایش جهان و بنیادهای محوری آن پرداخته شود. نظریۀ افلاطون در این محاوره برچهار اصل استوار است که عبارت‌اند از:  جهان ایده­ها، جهان صیرورت، مادۀ پذیرنده و دمیورژ به‌ عنوان نمایندۀ عقل، که واسطه میان جهان ازلی و جهان صیرورت است و بر غایتمندی جهان هستی دلالت دارد. او رابطۀ جهان ایده‌ها و جهان صیرورت را به واسطۀ مادۀ پذیرندۀ صیرورت، که آن را امر سوم یا مکان نامیده است، تبیین می‌کند و می­کوشد تا از این طریق بنیادهای نظریۀ مادی­گرایانۀ دموکریتوس را که از مهم‌ترین نظریه‌های علمی آن زمان محسوب می‌شده است، متزلزل نماید؛ و جهان هستی را بر اساس اصل غایتمندی که جایگاهی در اندیشۀ دموکریتوس نداشته است، تفسیر عقلانی کند و اصول جهان شناختی تاره­ای را بنیان­گزاری نماید.
متن کامل [PDF 638 kb]   (819 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی
دریافت: 1399/8/28 | پذیرش: 1399/12/12 | انتشار: 1399/12/12

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.