دانشکده الهیات و معارف اسلامی
چکیده: (106 مشاهده)
در نسبت میان سلوک و شهود، دو جهتِ کلّی نقش ایفا میکند:1- سلوک صحیح سببِ شهودِ صادق و اتصال به منبع شهود الهیست 2- کیفیتِ شهود نیز متأثر از چگونگیِ سلوک است. این دو سویه اصلی در نظریه تناسب سلوک و شهود گرچه مدّعیِ توضیح تمامِ دلایلِ صدق شهود و یا نشان دهنده چراییِ همه ویژگیهایِ شهودی نیست امّا به میزانی که تبیین شده در مواردی مشخّص میتوان تناسبِ روشنی میان ویژگیهایِ سلوکی و شهودی برقرار کرد که در عرفانِ ابنعربی در مواردِ متعدّدی نشان داده شده است. تناسبِ سلوکِ مدرسی و شهودِ تفصیلی و معرفتمحور، سلوکِ رازورز و معطوف به علمِ حروف و اعداد و شهودِ جهانِ مبتنی بر اعداد و حروف، سلوک اسبابمحور و جهانِ مبتنی بر نظامِ اسمائی، مقاماتِ هستی شناسانه در سلوک و هستیشناسیِ درجاتی و تفصیلی و در نهایت برجستگیِ علم در صفات انسان کامل نیز با سلوک معرفتمحور ابنعربی متناسب است و در واقع معرفتشهودی را متناسب با سلوکِ انسان در نمونه مورد پژوهش به تصویر میکشد.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
عرفانی دریافت: 1402/10/27 | پذیرش: 1403/2/2