سال 4، شماره 8 - ( پاییز و زمستان 1402 )                   جلد 4 شماره 8 صفحات 433-397 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kherdri G H, Derazehi M T, Abbasi H. An Analysis of the Philosophical-Theological Principles of Al-Mariah Ibn Masrah’s Andalusian School. پژوهش های مابعدالطبیعی 2023; 4 (8) :397-433
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-266-fa.html
خدری غلامحسین، درازهی محمد طارق، عباسی حسن. تحلیلی بر مبادی فلسفی-کلامی مکتب المریه ابن مسره اندلسی. پژوهش های مابعدالطبیعی. 1402; 4 (8) :397-433

URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-266-fa.html


دانشگاه پیام نور تهران جنوب
چکیده:   (441 مشاهده)
محمد ابن عبدالله ابن­ مسره اندلسی (۲۶۹ – ۳۱۹ق) بنیان­گذار یک جنبش و تغییر نگاه فلسفی-حکمی در غرب جهان اسلام است. وی در زمانی که سیطره دیدگاه  رایج در آندلس، اشعریت و شرع­گرایی افراطی بود، در جهتی مخالف و با اقتباس از نگرش منحصر-بفرد حکمی رمز آلودش متخذ از اندیشه­های نوافلاطونی، باطنی­گرایی، تصوف و الهیات اعتزالی، انقلابی کپرنیکی را در عصر خویش رقم زد. تاسیس و راه­اندازی نظام فلسفی عرفانی چند وجهه­ای مبتنی بر بن­مایه­های کلامی از دیدگاه کلام معتزلی، که بر اصالت عقل استوار است و اندیشه­های مختار اسماعیلی و تفلسف ناب شرقی، موجب رقم زدن مکتبی موسوم به المریه گشت. خروجی­های این نظام تاسیس یافته حکمی اموری همچون، اعتقاد به مسأله قدر و باور به اینکه علم و قدرت حق­تعالی صرفا دو صفت محدث و مخلوق هستند، همچنین اتحاد ذات و صفات الهی و عاملیت تدبیر عالم به واسطه عرش، اکتسابی بودن نبوت و انکار معاد جسمانی می­باشد. این خامه برآن است تا با استفاده از روش کیفی-کتابخانه­ای به تبیین و تحلیل ادعاهای مذکور بپردازد.

 
متن کامل [PDF 1307 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی
دریافت: 1402/8/6 | پذیرش: 1402/9/28 | انتشار: 1402/10/10

فهرست منابع
1. آنترمن، الن (۱۳۸۸)، باورها و آیین‌های یهودی، ترجمۀ رضا فرزین، انتشارات ادیان، قم.
2. ابن الأبار، محمد بن عبدالله (۱۹۹۴م)، التکلمه لکتاب الصله، تحقیق ابراهیم الابیاری، دارالکتاب المصری، لبنان.
3. ابن ¬حزم، احمد بن محمد(۱۴۱۹)، نفح الطیب من غصن الاندلس الرطیب، ج۴، دار الفکر بیروت، لبنان.
4. الخشنی، محمد بن حارث بن اسد (بی تا)، طبقات علماء افریقیه، دارالکتب اللبنانی، بیروت.
5. ابن صاعد اندلسی، ص‍اع‍د ب‍ن‌ اح‍م‍د (قرن پنجم)، طبقات الامم، بی¬جا.
6. ابن ¬مسره، محمد (۱۹۹۳)، خواص¬الحروف، دارالکتب العلمیه، بیروت.
7. ابن¬ عربی، شیخ اکبر محی¬الدین (۱۳۹۱)، فتوحات مکیه، جلد اول، انتشارات مولی، تهران.
8. ابن فرضی، عبدالله بن محمد (۱۹۴۵م)، تاريخ علماء الاندلس، قاهره، مصر.
9. البیلی، محمد برکات (۲۰۰۷م)، الزهاد و المتصوفه فی بلاد المغرب و الاندلس حتی القرن الخامس الهجری، ناشر دار النهضه العربیه، مطبعه جامعه القاهره و الکتاب الجامعی، مصر.
10. الزرکلی الدمشقی، خیر الدین(۱۹۸۶م)، الاعلام، الناشر دارالعلم للملایین، الطبعه الخامسه عشر.
11. بدوی، عبدالرحمن (۱۹۶۹م)، فلسفه العصور الوسطی، چاپ دوم، دارالنهضه، مصر.
12. پالاسیوس، میگل آسین (۱۹۱۴م)، فلسفه عرفانی ابن مسره و پیروانش و نقش او در انتقال فلسفه یونانی و اسلامی به غرب، نشر مرکز تهران.
13. جیوسی سلمی خضراء، (بی¬تا)، میراث اسپانیای مسلمان، مترجم: عظیمایی، مهدوی، نظری نژاد، اکبری، آخشینی و ارجمند جلد2، بی¬جا.
14. خراسانی (شرف)، شرف الدین (۱۳۶۷)، دایره المعارف بزرگ اسلامی، مقاله ۳۹۳، جلد۱۰.
15. خدری، غلام¬حسین (۱۴۰۰)، سیر حکمت در اندلس، پیام نور، تهران.
16. دمینیک، اوروی (۱۳۷۵)، ابن رشد، مترجم فریدون فاطمی، نشر مرکز، تهران.
17. زیبا کلام، صادق (۱۳۹۵)، ما چگونه ما شدیم؟، انتشارات روزنه، تهران.
18. سارا استرمسا و سارا سویری (۱۳۹۱)، مقاله سرآغاز فلسفه عرفانی در اندلس، ترجمه غلامحسین خدری، نشریه اطلاعات حکمت و معرفت، سال هفتم، شماره ۱.
19. شهرزوری، شمس الدین محمد بن محمود (۱۳۶۵)، نزهه الارواح و روضه الافراح (تاریخ الحکما)، چاپ اول، ترجمه مقصود علی تبریزی، شرکت انتشارات علمی فرهنگی، تهران.
20. شهرستانی، محمد بن ‌عبدالکریم (۱۳۸۷)، الملل و النحل، نشرصادق، تهران.
21. شهیدی پاک، محمد رضا (۱۳۸۹)، تاریخ تحلیلی آندلس، جامعه المصطفی، قم.
22. طریحی، فخرالدین (۱۳۶۲)، مجمع البحرین، ج۲، مرتضوي، تهران.
23. قمیر، یوحنا (۱۳۹۴)، کتاب ابن¬باجه و ابن¬طفیل، مترجم مرتضی حسینی، نشر کتاب پارسه، تهران.
24. کاپلستون، فردریک چارلز (۱۴۰۰)، کتاب تاریخ فلسفه (جلد اول)، انتشارات علمی فرهنگی، تهران.
25. کرامتی، یونس (۱۳۷۴)، دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، جلد5، مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، تهران.
26. کربن، هانری (۱۳۹۱)، تاریخ فلسفة اسلامی، با همکاری سید حسین نصر و عثمان یحیی، مترجم: سید اسدالله مبشری، امیرکبیر، تهران.
27. مطهری، مرتضی(۱۳۸۳)، آشنایی با علوم اسلامی، انتشارات صدرا، تهران.
28. مکی، محمود علی (۱۴۲۴)، التشیع فی الاندلس الی نهایه ملوک الطوایف، قاهره.
29. ـ محمد عویضه، کامل محمد (بی¬تا)، ابن¬مسره الفیلسوف الزاهد، بیروت.
30. IbnAbra, Jurji, Edward (1936), Illumination in Islamic Mysticism, Princeton, University Press, Princeton.
31. Asin, Palacios (1914), Miguel, Aben Masarra y suescuela origenes, Madrid, 1914.
32. Stroumsa, Sarah & Sviri, Sarah (2009), the beginnings of mystical philosophy in Al -Andalus: Ibn Masarra and his epistle on contemplation, the Hebre w university of Jerusalem, No. 66.
33. Pilar Garrido Clemente (2010), The Book of the Universe: On the Life and Works of ibn Masarra al -Jabalī, Ishraq: Islamic Philosophy Yearbook.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb