سال 3، شماره 6 - ( پائیز و زمستان 1401 )                   جلد 3 شماره 6 صفحات 68-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sanei M, khademi E, Hajibabaei H, Zain al-Abidin M. Metz's Path in the Meaning in Life and Criticism of “Fundamentality Theory”. پژوهش های مابعدالطبیعی 2023; 3 (6) : 2
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-189-fa.html
صانعی مهدی، خادمی عین الله، حاجی بابایی حمید رضا، زین العابدین مسعود. راه طی شدۀ متز در معنای زندگی و نقدِ « نظریه بنیادین». پژوهش های مابعدالطبیعی. 1401; 3 (6) :39-68

URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-189-fa.html


دانشگاه شهید رجایی
چکیده:   (544 مشاهده)
یکی از دغدغه‌های اصلی تدئوس متز، مبحثِ معنای زندگی می باشد. او با سیر در نظریه‌های پیشین درباره معنای زندگی، در پی وجوه اشتراکِ این نظریه هاست. وی با تاکید براینکه هیچ کدام از آنها کامل نیست درصدد پاسخ به این پرسش بر می آید که آیا می توان نظریه ای کامل ارائه داد که دربردارنده تمام نظریاتِ پیشین باشد و در عین حال از کاستی‌های آنها مصون باشد؟ از این رو در راستای نیل به این هدف به شناخت، واکاوای و انتقاد بر نظریات پیشین پرداخته و سپس به جستجوی اینکه ویژگی‌های یک نظریه کامل چیست؟ می پردازد. متز نظریۀ خود را «نظریه بنیادی» می نامد و آن را کامل ترین نظریه تاکنون، درباره معنای زندگی می داند. وی برای رسیدن به نظریه نهایی خود سه تقریر ارائه می دهد که هر تقریر به ترتیب کامل و کامل تر می شود. نگارندگان در این مقاله، پس از بررسی آراء متز، به نقد پاره ای از اندیشه‌های او می پردازند. آنچه امتیازِ ویژۀ نظریه متز می باشد، توصیفِ فراگیر آن از موضوعات معنابخش به عنوان شرایط بنیادین وجود بشری است. اگر با «رویکرد نقادانه» به نظریۀ متز بنگریم آراء او قابل نقد می باشد لکن با اینهمه چنانکه رویکرد همدلانه به اندیشه های متز داشته باشیم پژوهش ها و تلاش‌های فکری او را برای ارتقاءِ شرایطِ بنیادین زندگی، موثر و سازنده دانسته و همچون او، جست و جوی معناداری را، معنابخش به زندگی می دانیم.


 
شماره‌ی مقاله: 2
متن کامل [PDF 1596 kb]   (199 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی
دریافت: 1401/5/8 | پذیرش: 1401/7/3 | انتشار: 1401/11/10

فهرست منابع
1. بیات محمدرضا،اشراقی طاهره، زمستان (1399) ارزیابی نظریه تدئوس متز درباره معنای زندگی، مجله پژوهش ‌های فلسفی دانشگاه تبریز،دوره 14، شماره 33، صفحه 45-https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_11350.html.63
2. حسن پور، علیرضا(1385 )، شهودگرایی اخلاقی، علامه،شماره 12، ص 121-128
3. سلیمانی امیری،عسکری(1382)،خدا و معناى زندگى نقد وبررسى مقاله (آیا هدف خداوند مىتواند سرچشمه معناى زندگى باشد؟)،نقد و نظر،شماره31و32.http://jpt.isca.ac.ir/?_action=article&au=10142&_au=soleimani%20Amiri,%20Askari%20&lang=en
4. صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)، محمد بن ابراهیم(1368)، الحکمه ‌المتعالیه فی ‌الاسفار الاربعه ،قم ، انتشارت مصطفوی
5. صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)، محمد بن ابراهیم، مفاتیح الغیب،(در ضمن شرح اصول کافی)، چاپ سنگی، بی تا
6. صدرالدین شیرازی (ملاصدرا)، محمد بن ابراهیم(1396)، رساله اتحاد عاقل و معقول ،ترجمه علی بابایی،تهران، انتشارات مولی
7. ف‍خ‍ر رازی‌، م‍ح‍م‍د ب‍ن‌ ع‍م‍ر (1420)، م‍ف‍ات‍ی‍ح‌ ال‍غ‍ی‍ب‌، داراحیاء التراث العربی، الطبعه الثالثه
8. فنایی، ابوالقاسم،(بهمن1392) خدا همچون ناظر آرمانی، تحریر و تنقیح سخنرانی در جمع گروهی از هموطنان ایرانی در لندن ، صدانت .
9. متز، تدئوس(1382)،آیا هدف خداوند میتواندسرچشمه معنای زندگی باشد؟،ترجمه محمد سعیدی مهر، نقدونظر،شماره29-30، ص149-183.http://jpt.isca.ac.ir/article_20989.htm
10. متز، تدئوس(1382)،آثارجدید درباره معنای زندگی، ترجمه محسن جوادی، نقدونظر،شماره29-30، ص266-313.http://jpt.isca.ac.ir/article_20992.html

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb