Modami R. investigating the in Solutions latent in Allameh Tabatabai's ideationality theory in order to achieve peace and peaceful life. پژوهش های مابعدالطبیعی 2022; 3 (1) : 13
URL:
http://mi.khu.ac.ir/article-1-162-fa.html
مدامی روح اله. بررسی راهکارهای نهفته در نظریه اعتباریات علامه طباطبایی به منظور دستیابی به صلح و زندگی مسالمت آمیز. پژوهش های مابعدالطبیعی. 1401; 3 (1) :325-360
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-162-fa.html
دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران
چکیده: (1111 مشاهده)
صلح پایدار همواره خواستگاه ملتها بوده اما همیشه اینگونه نبوده که حکومتها اهتمامی بر خواسته ملتها داشته باشند بلکه برای تحقق اهداف خود، جنگ را بر صلح اولویت بخشیدهاند. پرسش این است که چگونه میتوان زمینههای صلح پایدار را فراهم نمود؟ ایدههایی از سوی برخی متفکران ارائه شده، اما به نظر میرسد علامه با اعتباری دانستن فرهنگ، تمدن، اخلاق و دین که میتوان گفت از عوامل اصلی شکلگیری نهادهای اجتماعی و سیاسی هر جامعه هستند، توانسته یک ایده پیشگیرانه و کاربردی در دفع جنگ و تحقق صلح ارائه نماید. ابتکار علامه در اعتباریات، یک ابتکار فلسفی است. با این نگاه میتوان نقش اعتباریات را در تقویت اشتراکات و عبور از افتراقات تبیین کرد. علامه چندان وارد ساختارهای حکومتی نمیشود، اما نظر ایشان در اداره نهادهای اجتماعی وسیاسی، با رویکرد صلح پایدار بسیار موثر است. ایشان اعتباریات را نوعی احساسات تلقی نموده که برحسب منافع فردی وجمعی اعتبار شده است. این اعتباریات ثبات ندارند بلکه انسان با توجه به تغییر زمان، نوع نیازهای جدید مفاهیم تازهای را اعتبار نموده است. موضع منحصر به فرد در نظریه ایشان اعتباری دانستن زبان دین است. نظر به وسعت جمعیت دینداران و نقش دین در مسائل اجتماعی وسیاسی از یکسو و وجود اختلافات در ادیان از طرف دیگر، به نظر میرسد اعتباری دانستن زبان دین، میتواند نقش بنیادی در وحدت ادیان ایفا نماید. تاکید علامه بر این است که دین اعتبار انسان نیست بلکه برای پیوند انسان با ورای عالم طبیعت، به زبان اعتباری بیان شده تا قابل فهم باشد. دراین مقاله چگونگی فراهم شدن زمینههای صلح پایدار براساس دیدگاه علامه مورد بررسی قرار میگیرد.
شمارهی مقاله: 13
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
فلسفی