سال 3، شماره 6 - ( پائیز و زمستان 1401 )                   جلد 3 شماره 6 صفحات 89-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadizadeh H. A Survey of Nietzsche's Nihilistic Approach on the Basis of Moral Values, From the Islamic Viewpoint. پژوهش های مابعدالطبیعی 2023; 3 (6) : 3
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-160-fa.html
احمدی زاده حسن. ارزیابی رویکرد نیهیلیستی نیچه نسبت به بن‌مایه‌ی ارزش‌های اخلاقی، از منظر اندیشه‌ی اسلامی. پژوهش های مابعدالطبیعی. 1401; 3 (6) :69-89

URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-160-fa.html


دانشگاه کاشان
چکیده:   (548 مشاهده)
اندیشه‌های اخلاقی در غرب، بیشتر آرمان‌گرایانه بوده است. اما با ظهور نیهیلیسم، این رویکرد تغییر کرد و تهی شدن ارزش‌ها، آنگونه که نیچه مطرح می‌کند، آشکار گردید. انسانی که همواره در سایه‌ی ارزش‌های امر قدسی زندگی کرده، ناگهان خویشتن را در بی‌اساس بودن ارزش‌ها می‌یابد. چنین انسانی دیگر نه می‌تواند زندگی‌اش را با مُثل افلاطونی معنی بخشد و نه با آرمان‌های اخلاقی مسیحیت. این بی‌معنایی زندگی، در نقد نیچه به متافیزیک،‌ دین و اخلاق مسیحی، بیش از پیش نمایان می‌شود. نیچه هم به عقل‌گرایی افراطی در متافیزیک یونانی می‌تازد و آن را سرکوب‌گر احساسات آدمی می‌داند، و هم، دین را به خاطر ترویج آنچه او اخلاق بردگی می‌نامد، نقد می‌کند. این امر منجر به بی‌اعتمادی انسان مدرن نسبت به اخلاق الهیاتی شده و در نهایت، انسان به جای خدا، خود، ارزش‌گذار زندگی‌اش می‌شود. پیامدهای این نیهیلیسم را از جنبه‌های مختلف می‌توان بررسی نمود. البته نگاه نیچه به اخلاق دینی، مبتنی بر آموزه‌های مسیحیت بوده اما برخی، نتایج نقد او را به هر گونه اخلاق مبتنی بر دین، تعمیم داده‌اند. اندک تأملی در آموزه‌های اخلاق توحیدی اصیل، نشان خواهد داد که انتقادات نیچه به اخلاق مسیحی، نمی‌تواند اساس اخلاق دینی را که بر معنی‌بخشی حیات آدمی تأکید می‌ورزد، هدف گیرد. 
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: نیهیلیسم، نیچه، اخلاق، مسیحیت، خدا
متن کامل [PDF 776 kb]   (227 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی
دریافت: 1400/12/10 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/4/28

فهرست منابع
1. قرآن
2. آراسته‌خو، محمد، 1381، نقد و نگرش بر فرهنگ اصطلاحات علمی اجتماعی، تهران، انتشارات گستره.
3. خمینی،روح الله، 1378، شرح چهل حدیث، تهران، مؤسسه‌ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
4. زرشناس، شهریار، 1386، نیهیلیسم، چاپ سوم، تهران، انتشارات اندیشه جوان.
5. صانعی دره بیدی، منوچهر، 1385، وجود در نظر نیچه، پژوهشنامه علوم انسانی. ش 50: 63 تا 79.
6. طباطبایی، سید محمد حسین، 1374، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی، قم: انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
7. طباطبایی، سید محمد حسین(1366)، رساله الولایه، ترجمه همایون همتی، تهران،انتشارات امیرکبیر.
8. غفوری، علی، 1356، یادداشت‌هایی درباره نیهیلیسم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
9. نیچه، فریدریش، 1352، دجّال، ترجمه عبدالعلی دستغیب، تهران، نشر آگه.
10. نیچه،فریدریش(1374)، انسان مصلوب (آنک انسان)، ترجمه رؤیا منجم، تهران،نشر کتاب مس.
11. نیچه،فریدریش(1382)، اراده معطوف به قدرت،ترجمه محمد باقر هوشیار، تهران،انتشارات فرزان روز.
12. نیچه،فریدریش(1386)،ارادةقدرت، ترجمه دکتر مجید شریف، تهران، انتشارات جامی.
13. نیچه،فریدریش(1389)، حکمت شادان، ترجمة جمال آل احمد، سعید کامران و حامد فولادوند، تهران،انتشارات جامی.
14. یاسپرس، کارل (1383)، نیچه، درآمدی به فهم فلسفه ورزی او، ترجمة سیاوش جمادی،تهران: انتشارات ققنوس.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb