Jamebozorgi M J, Jamebozorgi M. A study of the concept of God and sin in Nietzsche's philosophy and its educational implications. پژوهش های مابعدالطبیعی 2022; 3 (1) : 19
URL:
http://mi.khu.ac.ir/article-1-153-fa.html
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
چکیده: (1243 مشاهده)
در فلسفههای تعلیم و تربیتِ مبتنی بر معرفت دینی، دو مفهوم مهم و بنیادین خدا و گناه به مثابهی دو عنصر انگیزشی و بازدارنده بالاترین کارکرد تربیتی را در این نظامها دارند.. اگرچه از نظر نیچه خدا و هر مفهوم دیگر در ارتباط با او برساختۀ اندیشههای بیمارگونۀ انسانهای حقیر و به منظور تخدیر و تحمیق نوع بشر است، اما او با نفی ارزشگذاریهای پیش از خود ارزشهایی را بنیاد نهاد که بر اساس آن ارادۀ به قدرت گرانیگاه آن است. ابرانسان نیچه نه به مثابۀ محصول که بر قامت یک فرهنگ، صدر و ساقۀ تعلیم و تربیتی است که نه بر بنیاد رامسازی که بر اصولی چون ایثار، انضباط و فرمان دهی استوار است. در فرهنگ پیشنهادی نیچه، خدا سرچشمۀ قدرت و سرشاری است و قرب به او، نفی من ضعیف و یافتن خود در منی برتر است. در پژوهش پیشرو نخست با روش تحلیل مفهومی، معنای گناه و خدا ابتدا در تفکر مسیحیت و سپس در منظومۀ فکری نیچه بررسی شده است و در گام بعدی با توجه به چرخش فکری که نیچه در معنای این دو واژه دارد با استفاده از روش استنتاج، هدف غایی خلق ارزشهای جدید، اصل تبدیل ارادۀ معطوف به بقا به ارادۀ معطوف به قدرت و همچنین توصیههای عملی فرماندهی درونی و توجه به همۀ ابعاد زندگی استخراج شد.
شمارهی مقاله: 19
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
فلسفی