سال 2، شماره 4 - ( پاییز و زمستان 1400 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 327-302 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

fateminia M H. Analytical and Critical Introduction to Barbara Montero Physicalism. پژوهش های مابعدالطبیعی 2022; 2 (4) : 12
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-114-fa.html
فاطمی نیا محمد حسن. درآمدی تحلیلی و انتقادی بر فیزکالیسم بارابارا مونترو. پژوهش های مابعدالطبیعی. 1400; 2 (4) :302-327

URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-114-fa.html


مؤسسه امام ره
چکیده:   (561 مشاهده)
تجربه‌­های کیفی (کوآلیا) از بزرگ­ترین موانع صدق فیزیکالیسم است. این­که با فیزیک چگونه می­‌توان لذت، شادی، غم و درد را تبیین کرد، معضل ساده­‌ای برای فیزیکالیست­‌ها محسوب نمی­‌شود. در این بین باربارا مونترو، از معروف­ترین مدعیان فیزیکالیسم، با ارائه معنای خاصی از لفظ «است» در تعریف فیزیکالیسم (هر چیزی فیزیکی است)  مدعیّ است می­‌توان در معنای «فیزیکی» توسعه ایجاد کرد؛ به ­عنوان مثال وقتی گفته می­‌شود «آب H2O است» لزوماً بدین معنا نیست که آب این همان با H2O است، بلکه می‌­توان بدین معنا باشد که آب از H2O برآمده و از آن تشکیل یافته است. متناظراً تجربه­‌های کیفی (امور ذهنی) هرچند این­همان با امور فیزیکی (مغزی) نیستند اما فرا­­­­رویداده و مبتنی بر آن­ها هستند و همین مقدار برای فیزیکی بودن تجربه­‌های کیفی کفایت می­‌کند. در مقاله حاضر ضمن ارائه ترجمه مقاله «فیزیکالیسم» از باربارا مونترو، در سه گام، فرارویدادگی را نقد کرده و اثبات کرده‌ایم که آموزه مذکور حداکثر، هم­بودگی یا هم­تغییری بین امور ذهنی و امور فیزیکی را اثبات می­‌کند و هم­بودگی یا هم­تغییری بین امور ذهنی و فیزیکی نمی­‌تواند دلیل موجهّی برای اطلاق کلمۀ «فیزیکی» بر تجربه­‌های کیفی از قبیل لذت باشد.  
شماره‌ی مقاله: 12
متن کامل [PDF 722 kb]   (154 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله ترويجي | موضوع مقاله: فلسفی
دریافت: 1400/6/4 | پذیرش: 1400/10/20 | انتشار: 1400/10/20

فهرست منابع
1. E. Jonathan Lowe. (2010), Why My Body is Not Me? The Unity Argument for Emergentist Self-Body Dualism. Emegence in acience and philosophy. p.127. Hick, John (1997). Death And Eternal Life, Louisville, Kentucky: Westminster/ John Knox Press Jackson, F (1998), From Metaphysics to Ethics (Oxford: Oxford University Press). Jackson, F., (2006), On Ensuring That Physicalism is Not a Dual Att ribute Theory in Sheep's Clothing', Philosophical Studies, 131 (1): 227-49. Kim, J. (1982),."Psychophysical Supervenience."Philosophical Studie.s 41-51-70. https://doi.org/10.1007/BF00353523 Kim, J. (1990). "Supervenience as a Philosophical Concept." Metaphilosophy, 21: 1-27 https://doi.org/10.1111/j.1467-9973.1990.tb00830.x Ladyman, J., Ross, D. Spurrett, D., and Collier, J. (2007), Everything Must Go: Metaphysics Naturalized (Oxford: Oxford University Press). https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199276196.001.0001 Levine, J. (1998), 'Conceivability and the Metaphysics of Mind', Noûs, 32 (4): 449-80. https://doi.org/10.1111/0029-4624.00134 Loar, B. (1990), 'Phenomenal States', Philosophical Perspectives, 4: 81-108. Loar (1990) https://doi.org/10.2307/2214188 McGinn, C. (1989), 'Can We Solve the Mind-Body Problem?', Mind, 98 (July): 349-66, reprinted in his (1991), The Problem of Consciousness (Oxford: Blackwell), 1-22 https://doi.org/10.1093/mind/XCVIII.391.349 also reprinted in N. Block, O. Flanagan and G. Güzeldere (eds), The Nature of Consciousness (Cambridge, MA: MIT Press, 1997), 529-42. Melnyk A. (2003), A Physicalist Manifesto: Thoroughly Modern Materialism (Cambridge: Cambridge University Press). https://doi.org/10.1017/CBO9780511498817 Montero, Barbara (2011), Physicalism, in: The Continuum Companion to Philosiphy of Mind, Edited by James Garvey, Londn, Continuum International Publishing Group, Pp. 92-101. Poland, J. (2001), Physicalism, The Philosophical Foundations (Oxford: Oxford University Press). Rose, Steven (2005). The 21st Century Brain, London: Jonathan Cape Witmer, G. (2006), 'How to Be a (Sort of) A Priori Physicalist', Philosophical Studies, https://doi.org/10.1007/s11098-005-5988-9 ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1360)، قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی، ج1، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. کمبل، نیل (1399)، درآمدی کوتاه بر فلسفه ذهن، ترجمه یوسفی، محمد، تهران، نشر نی. مسلین، کیت (1391)، درآمدی به فلسفه ذهن، ترجمه، ذاکری، مهدی، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. [DOI:10.1007/s11098-006-5989-3]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb