بهار و تابستان                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، momeni-n@medilam.ac.ir
چکیده:   (95 مشاهده)
آرخه را عموماً به اصل، سرمنشا و سرآغاز ترجمه می­نمایند. اینهمانی نیز عبارت است از  برابر بودن هر چیزی با خودش. اصل اینهمانی، اصلی منطقی است که حاکی از نسبتی همان گویانه  است. در تاریخ فلسفه پارمنیدس به ایجاز به معنایی از اینهمانی اشاره می­نماید که متفاوت، دشوار و غریب به نظر می­رسد. معنایی که نه عبارت از برابر بودن هر چیزی با خودش و گویای نسبت تساوی که بلکه نوعی خاصیت و ویژگی است که حتی وجود نیز بدان تعلق دارد. هایدگر در درسگفتار   Identität und Differenz بیان می­دارد که ظاهراً اینهمانی از نظر پارمنیدس خصیصه­ای است که وجود را متعین می­کند. امری که از نظر هایدگر با استیلای تفکر متافیزیکی که البته خود محصول نادیده گرفتن تلقی پارمنیدس است به فراموشی سپرده شد و در ادامه اینهمانی تبدیل به آرخه­ی (اصل منطقی) اینهمانی و خصیصه­ای از آنِ وجود گشت. با مطمح نظر قرار دادن درسگفتار هایدگر در باب اینهمانی و تمایز و بررسی آرای تالس و پارمنیدس، می­خواهیم ببینیم ربط و نسبت آرخه  با اینهمانی چیست.
واژگان کلیدی: آرخه، اصل اینهمانی، هایدگر، پارمنیدس، تالس
 
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb