، momeni-n@medilam.ac.ir
چکیده: (95 مشاهده)
آرخه را عموماً به اصل، سرمنشا و سرآغاز ترجمه مینمایند. اینهمانی نیز عبارت است از برابر بودن هر چیزی با خودش. اصل اینهمانی، اصلی منطقی است که حاکی از نسبتی همان گویانه است. در تاریخ فلسفه پارمنیدس به ایجاز به معنایی از اینهمانی اشاره مینماید که متفاوت، دشوار و غریب به نظر میرسد. معنایی که نه عبارت از برابر بودن هر چیزی با خودش و گویای نسبت تساوی که بلکه نوعی خاصیت و ویژگی است که حتی وجود نیز بدان تعلق دارد. هایدگر در درسگفتار Identität und Differenz بیان میدارد که ظاهراً اینهمانی از نظر پارمنیدس خصیصهای است که وجود را متعین میکند. امری که از نظر هایدگر با استیلای تفکر متافیزیکی که البته خود محصول نادیده گرفتن تلقی پارمنیدس است به فراموشی سپرده شد و در ادامه اینهمانی تبدیل به آرخهی (اصل منطقی) اینهمانی و خصیصهای از آنِ وجود گشت. با مطمح نظر قرار دادن درسگفتار هایدگر در باب اینهمانی و تمایز و بررسی آرای تالس و پارمنیدس، میخواهیم ببینیم ربط و نسبت آرخه با اینهمانی چیست.
واژگان کلیدی: آرخه، اصل اینهمانی، هایدگر، پارمنیدس، تالس
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
فلسفی