جلد 6، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1404 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 208-185 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Momeni N. Research on the Relationship between Arche and Identity based on Heidegger's Opinion. پژوهش های مابعدالطبیعی 2025; 6 (1) :185-208
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-335-fa.html
مومنی ناصر. پژوهشی در نسبت آرخه و این‌همانی براساس نظر هایدگر. پژوهش های مابعدالطبیعی. 1404; 6 (1) :185-208

URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-335-fa.html


دانشگاه ایلام ، momeni-n@medilam.ac.ir
چکیده:   (225 مشاهده)
آرخه را عموماً به اصل، سرمنشا و سرآغاز ترجمه می­نمایند. این­همانی نیز به معنای برابر بودن هر چیزی با خودش است. اصل این­همانی، اصلی منطقی است که حاکی از نسبتی همان­گویانه  است. در تاریخ فلسفه، پارمنیدس به ایجاز به معنایی از این­همانی اشاره می­نماید که متفاوت، دشوار و حتی غریب به­نظر می­رسد. معنایی که نه عبارت از برابر بودن هر چیزی با خودش و گویای نسبت تساوی، بلکه نوعی خاصیت و ویژگی است که حتی وجود نیز بدان تعلق دارد. هایدگر در درس­گفتار   Identität und Differenz بیان می­دارد که از نظر پارمنیدس ظاهراً این­همانی خصیصه­ای است که وجود را تعین می­بخشد.  از نظر هایدگر امری که با استیلای تفکر متافیزیکی، که البته خود محصول غفلت از تلقی پارمنیدس است، به فراموشی سپرده شد و به‌تدریج، این­همانی تبدیل به آرخه (صورت اصلی منطقی) این­همانی و به‌مثابه‌ی خصیصه­ای از آنِ وجود در نظر گرفته شد. با مطمح نظر قرار دادن درس­گفتار هایدگر در باب این­همانی و تمایز و همچنین با بررسی آرای تالس و پارمنیدس، تلاش می‌کنیم نشان دهیم که ربط و نسبت آرخه  با این­همانی چیست.
متن کامل [PDF 1825 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی

فهرست منابع
1. ارسطو (1366)، متافیزیک. ترجمه¬ی شرف الدین خراسانی، تهران: انتشارات حکمت.
2. بوفره، ژان (1395)، دیالوگ با هایدگر، ترجمه¬ شروین اولیایی، تهران: نشر ققنوس.
3. گاتری، دبلیو. کی. سی (1375)، تاریخ فلسفه یونان: آغاز تالس، تهران: فکر روز.
4. هایدگر، مارتین (1396)، درآمد به متافیزیک، متن و شرح، ترجمه و تحقیق، انشاء الله رحمتی، تهران: انتشارات سوفیا.
5. هگل، گئورگ ویلهلم فردریش (1391)، دانشنامه علوم فلسفی به صورت طرح (دانش نامه منطق)، ترجمه¬ زیبا جبّلی، تهران: انتشارات شفیعی.
6. Burnet, John (1928), Greek Philosophy Part I: Thales to Plato, Macmillan and Co., Limited, St. Martin's Street, London.
7. Coxon, A.H. (2009), The Fragments of Parmenides: A Critical Text with Introduction and Translation, the Ancient Testimonia and a Commentary, Parmenides Publishing, Las Vegas.
8. Groothuis, Douglas. (2016). Philosophy in Seven Sentences: A Small Introduction to a Vast Topic. InterVarsity Press
9. Heidegger, Martin (1957), Identity and Difference, translated and with an introduction by Joan Stambaugh, Harper & Row, Publishers, New York, Evanston, and London.
10. O'Grady, Patricia F. (2002), Thales of Miletus: The Beginnings of Western Science and Philosophy, Flinders University of South Australia, first published by Ashgate Publishing.
11. Palmer, John (2009), Parmenides and Presocratic Philosophy, published in the United States by Oxford University Press Inc., New York. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780199567904.001.0001]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb