سال 1، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1399 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 280-261 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشگاه آزاداسلامی اهواز
چکیده:   (585 مشاهده)
در این نوشتار سعی می­شود با روش توصیفی تحلیلی به انعکاس و مقایسه رویکرد علامه فیض کاشانی و توماس آکویناس در زمینه جایگاه عقل، وحی و ارتباط این مولفه­ها با یکدیگر پرداخته شود. فیض کاشانی و توماس آکویناس، به عنوان دو الهی­دان تأثیرگذار مسلمان و مسیحی در چهارچوب مبانی دینی خود، برخلاف تصور رایج از الهی­دانان، هیچ­گاه منکر معرفت عقلانی نگشته و آنرا نادیده و یا تقبیح ننموده­اند. تعبیر این دو الهی­دان در باب عقل به­نظر دارای شباهت­های فراوانی از جمله نقص و بالقوه­گی معرفت عقلانی،  بسترساز بودن معارف عقلانی جهت آشکار شدن میل طبیعی انسان به شناخت خداوند و نیل به رؤیت الهی است. این تحقیق نشان می­دهد صرف نظر از تفاوت­هایی که مربوط به بستر فکری این دو اندیشمند است، در نظرات آنها به موارد مشترکی مانند اهمیت و محدودیت تعقل، وابستگی معرفت عقلی به لطف و افاضه الهی، تاکید به برتری معرفت وحیانی بر معرفت عقلی و ترسیم نهایت معرفت ایمانی بر رویت ذات اقدس الهی، مشاهده می­شود. البته از نظر هر دو متفکر، علم هیچ­گاه به تنهایی تعیین کننده نیست و علم همراه با ارتقاء ایمان، که نتیجه فیض الهی است، منجر به عالی­ترین مرتبه ایمانی یعنی وصول به مقام اقدس الهی است.
واژه‌های کلیدی: ایمان، عقل، معرفت وحیانی، افاضه الهی.
متن کامل [PDF 521 kb]   (570 دریافت)    
موضوع مقاله: فلسفی
دریافت: 1399/9/1 | پذیرش: 1393/3/25 | انتشار: 1393/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.