جلد 6، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1404 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 70-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:
Mendeley  
Zotero  
RefWorks

Dadjoo E. New Essentialism and the Reconstruction of Islamic Philosophy and the Islamic Philosophy of Science. پژوهش های مابعدالطبیعی 2025; 6 (1) :43-70
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-323-fa.html
دادجو ابراهیم. ذات‌گرایی جدید مسیر بازسازی فلسفه و فلسفه علم اسلامی. پژوهش های مابعدالطبیعی. 1404; 6 (1) :43-70

URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-323-fa.html


پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، ایران ، idadjoo@gmail.com
چکیده:   (483 مشاهده)
علم فیزیک سه مقطع پیشانیوتنی، نیوتنی، و کوانتومی را پشت­سر گذاشته است. هر مقطع دارای لوازم فکری فلسفی خاص به­خود بوده است. فیزیک پیشانیوتنی به ذات‌گرایی و واقع‌گرایی قدیم (و به تعبیری، خام) و به فلسفه متقدمین و فلسفه اسلامی، فیزیک نیوتنی به ضدّذات‌گرایی و ضدّواقع‌گرایی و به غالب فلسفه‌های معاصری که در ایران رواج دارند، و فیزیک کوانتومی به ذات‌گرایی و واقع‌گرایی جدیدی، که عمدتاً در ایران ناشناخته است رهنمون شده‌اند. فلسفه اسلامی که در بستر فیزیک پیشانیوتنی به بار نشسته و به ذات‌گرایی و واقع‌گرایی قدیم رهنمون شده است، با ظهور فیزیک نیوتنی و لوازم ضدّذات‌گرایانه و ضدّواقع‌گرایانه آن، توان پیشروی خود را از دست داد و ناچارا دست­بسته در کناری نظاره‌گر مانده است. فلسفه اسلامی برای اینکه بازسازی شده و امروزین گردد به یاری جریان ذات‌گرایی و واقع‌گرایی جدید نیازمند است. فلسفه اسلامی با تحلیل، نقد و بازسازی ذات‌گرایی جدید و به­تبع آن، بازسازی خود، می‌تواند از منظری ذات‌گرایانه و واقع‌گرایانه، به بازسازی فلسفه عمومی، معرفت­شناسی و فلسفه ‌علم مبادرت ورزیده و به­تبع آن‌ها در پیشبرد واقع‌بینانه سایر علوم و امور، و به­تبع آن‌ها در حلّ و فصل واقع‌بینانه مسائل و مشکلات، سهم به­سزائی داشته باشد.
 
متن کامل [PDF 1551 kb]   (5 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی

فهرست منابع
1. قرآن کریم.
2. ابن‌سینا (1395)، الهیات از کتاب شفاء(ویرایش و ترجمه ابراهیم دادجو)، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ سوم.
3. ارسطو (1363)، طبیعیات (ترجمه مهدی فرشاد)، تهران: انتشارات امیرکبیر.
4. ارسطو (1385)، متافیزیک (مابعدالطبیعه)( ترجمه شرف الدین خراسانی)، تهران: انتشارات حکمت، چاپ چهارم.
5. ارسطو (1378)، منطق ارسطو(ترجمه شمس الدین ادیب سلطانی)، تهران: انتشارات نگاه، چاپ اول.
6. الیس، برایان (1403)، ذات‌گرایی علمی(ترجمه ابراهیم دادجو)، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
7. دادجو، ابراهیم (1400)، ذات‌گرایی جدید در فلسفه علم معاصر( تألیف و ترجمه)، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
8. دادجو، ابراهیم (1397)، «ذات‌گرایی جدید در فلسفه علم معاصر(جریانی مهم اما ناآشنا در ایران معاصر)»، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
9. دادجو، ابراهیم (1390)، مابعدالطبیعه از نگاه ارسطو و ابن‌سینا، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول.
10. دادجو، ابراهیم (1399)، واقع‌گرایی در علوم انسانی اسلامی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
11. دادجو، ابراهیم (1392)، وجود و موجود از منظر ابن‌سینا و آکوئینی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول.
12. شریفی، احمد حسین (1393)، مبانی علوم انسانی اسلامی، تهران، انتشارات آفتاب توسعه، چاپ اول.
13. صدرا، محمد ابن ابراهیم (1382)، تعلیقه علی الهیات الشفاء(تصحیح نجفقلی حبیبی)، تهران: بنیاد حکمت صدرا.
14. طباطبائي، سيد محمدحسين (1378)، نهایه الحكمه(تصحیح و تعلیق غلامرضا فیاضی)، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ اول.
15. قوام صفری، مهدی (1387)، نظریه صورت در فلسفه ارسطو، تهران: انتشارات حکمت، چاپ دوم.
16. کرومبی، آ. سی. (1371)، از اوگوستن تا گالیله(ترجمه احمد آرام)، تهران: سمت، چاپ اول.
17. گلشنی، مهدی (1369)، دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ اول.
18. مصباح یزدی، محمد تقی (1405ق)، تعلیقه علی نهایه الحکمه، قم: مؤسسه در راه حقّ، چاپ اول.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.