سال 3، شماره 6 - ( پائیز و زمستان 1401 )                   جلد 3 شماره 6 صفحات 274-249 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nosrati L, Sheikh Soaee A, Rezaeirah M J. Critical Analysis of Ryle’s Viewpoint about Substantiality of the Mind based on the foundations of Transcendent Wisdom. پژوهش های مابعدالطبیعی 2023; 3 (6) : 10
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-196-fa.html
نصرتی لیلا، شیخ شعاعی عباس، رضایی ره محمد جواد. تحلیل انتقادی دیدگاه رایل درباره‌ی جوهریت نفس، با استفاده از مبانی حکمت متعالیه. پژوهش های مابعدالطبیعی. 1401; 3 (6) :249-274

URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-196-fa.html


دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (336 مشاهده)
گیلبرت رایل در کتاب مفهوم ذهن (1949) با رویکرد فیزیکالیستی و تحویل‌گرایی اش به انکار جوهریت نفس و این‌همانی نفس و حالات نفسانی پرداخت. او با مبنا قرار دادن دوگانه‌انگاری دکارتی، اعتقاد به وجود نفس در کنار حالات نفسانی را خطایی مقولهای خواند که فیلسوفان گرفتار آن شده‌اند. به عقیده‌ی او نباید آنگونه که حالات فیزیکی را به بدن نسبت می‌دهیم حالات نفسانی را نیز به جوهری به نام نفس نسبت دهیم. نفس تنها نامی است که برای مجموعه حالات نفسانی وضع شده است و واقعیتی ورای زبان ندارد. در این نوشتار با استفاده از روش تحلیلی انتقادی دیدگاه او نقد و بررسی می‌شود.
مشکل اصلی رایل تصور او از چگونگی پیدایش نفس و نحوه‌ی ارتباط آن با بدن است. به نظر می‌رسد با استناد به دیدگاه صدرا درباره نحوه‌ی پیدایش نفس و رابطه‌ی آن با بدن می‌توان تبیین متفاوتی ازجوهریت نفس وتمایز آن باحالات نفسانی ارائه داد که اشکالات رایل متوجه آن نباشد. بر این اساس جوهری به نام نفس وجود دارد که حالات نفسانی قائم به آن است.
 

 
شماره‌ی مقاله: 10
متن کامل [PDF 1026 kb]   (122 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی
دریافت: 1401/6/4 | پذیرش: 1401/7/29 | انتشار: 1401/11/10

فهرست منابع
1. ابن سینا(1379)، الاشارات و التنبیهات، مع شرح المحقق نصیرالدین طوسی و شرح الشرح علامه قطب الدین رازی، ج 2 و 3، تهران، دفتر نشر کتاب.
2. ابن سینا (1383)، رساله نفس، چاپ دوم، همدان، دانشگاه بو علی سینا.
3. استرول، اورام (1384)، فلسفه تحلیلی در قرن بیستم، ترجمه فریدون فاطمی، چاپ دوم، تهران، انتشارات مرکز.
4. پاپکین، ریچارد و استرول، آروم(1388)، کلیات فلسفه، ترجمه سید جلال الدین مجتبوی، چاپ بیست و پنجم، انتشارات حکمت.
5. دکارت، رنه (1369)، تأملات در فلسفه اولی، ترجمه ی احمد احمدی، چاپ دوم، تهران، نشر مرکز دانشگاهی.
6. صدر المتألهین (1354)، المبدأ و المعاد، تهران، انجمن حکمت و فلسفه ایران.
7. صدرالمتألهین (1382)، شرح و تعلیقه صدرالمتألهین بر الهیات شفاء، تصحیح، تحقیق و مقدمه‌ی نجفقلی حبیبی، ج1، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
8. صدر المتألهین (1361)، عرشیه، تصحیح غلامحسین آهنی، تهران، انتشارات مولا.
9. صدر المتألهین (1375)، مجموعه رسائل فلسفی صدر المتالهین، تهران، انتشارات حکمت.
10. صدر المتألهین (1981م)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، ج1، 2، 3، 5، 8 ، چاپ سوم، بیروت، دار احیاء التراث.
11. طباطبائی، محمد حسین (1383)، نهایه الحکمه، ترجمه علی شیروانی، جلد 1، چاپ ششم، تهران، انتشارات الزهرا.
12. عبودیت، عبدالرسول (1392)، درآمدی به نظام حکمت صدرایی، ج3، چاپ دوم، تهران، سمت.
13. عبودیت، عبدالرسول (1393)، حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبائی، شرح نهایه الحکمه، مبحث جوهر، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
14. مسلین، کیت (1395). فلسفه ذهن، ترجمه مهدی ذاکری، چاپ دوم، تهران، انتشارات علمی.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb