Metaphysical Investigations
پژوهش های مابعدالطبیعی
پژوهش های مابعدالطبیعی
Literature & Humanities
http://mi.khu.ac.ir
1
admin
2783-2198
fa
jalali
1401
10
1
gregorian
2023
1
1
3
6
online
1
fulltext
fa
تحلیل انتقادی دیدگاه رایل دربارهی جوهریت نفس، با استفاده از مبانی حکمت متعالیه
Critical Analysis of Ryle’s Viewpoint about Substantiality of the Mind based on the foundations of Transcendent Wisdom
فلسفی
Philosophy
مقاله پژوهشی
Original Article
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" style="font-family:" zar="">گیلبرت رایل در کتاب مفهوم ذهن (1949) با رویکرد فیزیکالیستی و تحویلگرایی اش به انکار جوهریت نفس و اینهمانی نفس و حالات نفسانی پرداخت. او با مبنا قرار دادن دوگانهانگاری دکارتی، اعتقاد به وجود نفس در کنار حالات نفسانی را خطایی مقوله</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""></span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" style="font-family:" zar="">ای خواند که فیلسوفان گرفتار آن شدهاند. به عقیدهی او نباید آنگونه که حالات فیزیکی را به بدن نسبت میدهیم حالات نفسانی را نیز به جوهری به نام نفس نسبت دهیم. نفس تنها نامی است که برای مجموعه حالات نفسانی وضع شده است و واقعیتی ورای زبان ندارد. در این نوشتار با استفاده از روش تحلیلی </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">–</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" style="font-family:" zar=""> انتقادی دیدگاه او نقد و بررسی میشود. </span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"><span b="" style="font-family:" zar="">مشکل اصلی رایل تصور او از چگونگی پیدایش نفس و نحوهی ارتباط آن با بدن است. به نظر میرسد با استناد به دیدگاه صدرا درباره نحوهی پیدایش نفس و رابطهی آن با بدن میتوان تبیین متفاوتی ازجوهریت نفس وتمایز آن باحالات نفسانی ارائه داد که اشکالات رایل متوجه آن نباشد. بر این اساس جوهری به نام نفس وجود دارد که حالات نفسانی قائم به آن است. </span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:150%"></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span calibri="" style="font-family:"> </span></span></span></span></span><br>
<br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:150%"><span calibri="" style="font-family:"><span style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:150%">Gilbert Ryle, in his book, <i>The Concept of Mind</i> (1949) discussed about denial of mind, identity of mind and mental states, through his physicalism and reductionism approaches. On a basis of Descartes’ dualism, he argued that believing in the existence of mind alongside mental states, is a category mistake that has baffled philosophers. He believed we should not relate mental states to a substance called mind, as we relate physical states to the body; Mind is but a name for a series of applied mental states and has no existence beyond words.</span></span></span></span></span><br>
<span style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:107%"><span calibri="" style="font-family:"> Ryle’s main issue is his inaccurate understanding of mind’s inception and its connection to the body. It would appear that we can present a different explanation of substantiality of mind and its contrast with mental states by referring to Sadra’s viewpoint of mind’s inception and its connection to the body, which Ryle's problems are not directed towards. According to this information, a substance named mind exists which mental states are based upon.</span></span></span>
نفس, بدن, دوگانه انگاری, رایل, خطای مقوله ای, جوهر.
mind, body, dualism, Ryle, category mistake, substance.
249
274
http://mi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-189-1&slc_lang=fa&sid=1
Leila
Nosrati
لیلا
نصرتی
lnosrati295@gmail.com
10031947532846001320
10031947532846001320
Yes
Kharazmi university
دانشگاه خوارزمی
Abas
Sheikh Soaee
عباس
شیخ شعاعی
Sheikhshoaee@khu.ac.ir
10031947532846001321
10031947532846001321
No
Kharazmi university
دانشگاه خوارزمی
Mohammad Javad
Rezaeirah
محمد جواد
رضایی ره
rezaeirah@khu.ac.ir
10031947532846001322
10031947532846001322
No
Kharazmi university
دانشگاه خوارزمی