Metaphysical Investigations
پژوهش های مابعدالطبیعی
پژوهش های مابعدالطبیعی
Literature & Humanities
http://mi.khu.ac.ir
1
admin
2783-2198
fa
jalali
1400
10
1
gregorian
2022
1
1
2
4
online
1
fulltext
fa
تحلیل انتقادی ادله اثبات خیال منفصل و نقش آن در تضعیف نظریه معاد جسمانی صدرالمتالهین
Critical Analysis of Evidence for Proof of Separated Imagination and Its Role in Undermining Sadr's Theory of bodily Resurrection
فلسفی
Philosophy
مقاله پژوهشی
Original Article
<span style="font-family:B Zar;"><span style="font-size:14.0pt;">ملاصدرا در جلد نهم اسفار در اثبات معاد جسمانی اصول یازده­گانه­ای را بیان میکند. او در اصل نهم بیان میکند: عالم خیال عالمی است که وابسته به بدن نیست و جوهری مجرد است که بین عالم مفارقات عقلیه و عالم ماده قرار دارد. او برای اثبات این عالم، به شهودات عرفا و قاعده امکان اشرف بسنده میکند. البته عالم خیال منفصل، به منفصل صعودی و منفصل نزولی تقسیم میشود که هر یک کارکرد مخصوص خود را دارد. پس صدرا از اثبات عالم خیال منفصل در بحث معاد جسمانی بهره میگیرد. توضیح مطلب این است که، ازآنجایی که نفس قادر بر خلق موجودات در عالم خیال منفصل است و با توجه به حرکت جوهری و اشتداد وجودی نفس، که از مبانی اثبات معاد جسمانی است؛ نفس قادر است در عالم خیال منفصل، بدنی را ایجاد کند که میان آن بدن و بدن دنیوی عینیت برقرار باشد. زیرا عینیت و تشخص هر چیزی به صورت آن موجود است. پس چون نفس یک نفس است، چه به بدن دنیوی تعلق گیرد و چه به بدن خیالی، باز یک بدن است؛ زیرا که عینیت از آن نفس است. با توجه به مطالب ذکر شده این نتیجه گرفته میشودکه صدرا از عالم خیال منفصل برای اثبات عینیت بدن دنیوی و اخروی استفاده میکند. حال اگر در ادله صدرا برای اثبات وجود عالم خیال منفصل، تشکیک وارد شود، استدلال او بر عینیت بدن دنیوی و اخروی زیر سوال میرود.</span></span>
<h3> Mulla Sadra states the eleven principles in proving the bodily resurrection in volume ninth of the book of Asfar. In the ninth principle, he states that the imaginary world is a world that is not dependent on the body and is an abstract substance that is located between the world of intellectual separate substances and the material world. To prove this world, he suffices with the intuitions of mystics and the doctrine of the nobler contingent. Now Mulla Sadra uses the proof of the separate imaginary world in the discussion of bodily resurrection. Explain that since the soul is able to create beings in the separate imaginary world, and according to the substantial motion and existential intensity of the soul, which is the basis for proving the bodily resurrection, the soul is able to create a separate body in the imaginary world between the body and the worldly body is an object. Because the objectivity and individuality of everything exists in its form. So, since the soul is a soul, whether it belongs to the worldly body or to the imaginary body, it is still a body because objectivity belongs to that soul. So it is concluded that Sadra uses the separate imaginary world to prove the objectivity of the worldly and otherworldly bodies.</h3>
خیال منفصل, خیال متصل, امکان اشرف, معاد جسمانی, عینیت بدن دنیوی و اخروی
Separate imagination, nobler contingent , possibility of Ashraf, bodily resurrection, objectivity of worldly and otherworldly bodies.
7
29
http://mi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-73-2&slc_lang=fa&sid=1
Shaker
Lavaie
شاکر
لوایی
shakerlavaei@gmail.com
1003194753284600692
1003194753284600692
No
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
Maryam
Aqamohamadreza
مریم
آقامحمدرضا
m.aqamohamadreza@gmail.com
1003194753284600693
1003194753284600693
Yes
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی