Metaphysical Investigations
پژوهش های مابعدالطبیعی
پژوهش های مابعدالطبیعی
Literature & Humanities
http://mi.khu.ac.ir
1
admin
2783-2198
fa
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
2
3
online
1
fulltext
fa
استدلال دور باطل علیه مولینیزم:اشکال رابرت آدامز و پاسخ تامس فلینت
Adam’s Vicious Circle Argument Against Molinism and Flint’s Critique of it.
فلسفی
Philosophy
مقاله پژوهشی
Original Article
<div>نظریه­ ی مولینیزم (Molinism) بیش از هر چیز درصدد جمع میان آموزه­ی مشیت الاهی و وفاداری به اراده­ ی آزاد فرد انسانی است. یکی از مواضع اختلاف در این میان، چگونگی علم خداوند و حدود آن است؛ به این معنا که چنان­چه به نحوی علم پیشین الاهی ملتزم باشیم، با توجه به اقتضائات چنین علمی، چگونه می­توان ب­طور هم­زمان اول، اراده ­ی آزاد را نیز در جانب مخلوق مختار حفظ نمود، و دوم، بی­ آن­که با نقض اختیار در جبهه­ ی اخیر مواجه باشیم، آن­را هم­سو با اراده­ی ازلی و مشیت الاهی بدانیم. راه­حل پیشنهادی مولینیزم، آموزه­ی "علم میانی" است که برحسب آن شرطی­های خلاف واقع صادق متناظر با فعلِ مختار، به­مثابه­ی دست­آویزی جهت برون­رفت از معضل مزبور معرفی می­شوند. رابرت آدامز(<span dir="LTR">Robert Merrihew Adams</span>) فیلسوف تحلیلی مسیحی، با پرسش از اساس صدق شرطی­های فوق­الذکر، استدلالی در اثبات دوری بودن علم میانی، و ایضا پوچ بودن آن اقامه می­کند؛ چه، تحلیل علم میانی ما را با این واقعیت مواجه می­کند که علیرغم تلاش مولینیزم غایت آن که همانا اثبات اختیار است، تامین نمی­شود. از دیگرسو، تامس فلینت(<span dir="LTR">Thomas Flint</span>) دیگر فیلسوف مسیحی آمریکایی، ضمن نقدی مفصل، موضع آدامز را باطل می­شمرد. در این مقاله، چنان­که از عنوان آن برمی­آید، ابتدا به استدلال آدامز و سپس به نقد فلینت بر آن به­طور مشروحی پرداخته شده است.</div>
More than anything else, Molinism seeks to prove the compatibility between providence and free will. One of the current debates is what God’s knowledge is and its limits. That is, if we accept middle knowledge, how can we believe in two things; First, the freedom and second, the Compatibility of free will with divine providence. Molinism’s suggested solution is middle knowledge. Based on the middle knowledge, the counterfactual that corresponds to a free action is the solution to this problem. Asking the truth validity of these conditionals, Adams argues that middle knowledge is the begging the question and absurd. Because the analysis of middle knowledge tells us that despite the efforts of Molinism, freedom is not proven. On the other hand, in a detailed critique, Flint dismisses Adams' claim. In this article, as its title suggests, first Adams' argument and then Flint's critique of it are discussed in detail.
مولینیزم, آموزه ی علم میانی, شرطی های خلاف واقع اختیار, فعل آزاد, رابرت آدامز, توماس فلینت.
the Molinism, the Middle Knowledge, the Counterfactuals of Creaturely Freedom, the Free Action, Robert Adams, Thomas Flint.
59
86
http://mi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-120-1&slc_lang=fa&sid=1
Sara
Baghdadi
سارا
بغدادی
s.baghdadi@ihcs.ac.ir
1003194753284600747
1003194753284600747
Yes
Institute for Humanities and Cultural Studies
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
Rasoul
Rasoulipour
رسول
رسولی پور
rasouli@khu.ac.ir
1003194753284600748
1003194753284600748
No
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی