XML English Abstract Print


دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (211 مشاهده)
صدر المتالهین مصادیق هنر را مورد توجه قرار داده است. در این جا برآنیم تا مواردی از آن را بیان کنیم و سپس در باره هنر اعم از هنر دینی و هنر سکولارتوجه کنیم که  چه نسبتی با فلسفه و حکمت متعالیه صدرایی دارد ، زیرا عموما هنر با عالم خیال ارتباط دارد و هنرمند از عنصر خیال در آفرینش هنری بهره می برد ولی حکمت به معرفت حقایق عالم می­پردازد، از این جهت بین حکمت و هنر به لحاظ معناشناختی و پدیدارشناختی پیوندی قابل تصور است یا نه؟ این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، دیدگاه صدرالمتالهین در باره هنر را مورد بررسی قرار می­دهد. دراین جا دیدگاههای مختلفی­ وجود دارد، اما فیلسوفان مسلمان به ویژه حکیم ملاصدرا ­­­­بیشتر به مبانی زیبایی­شناختی و منشا زیبایی پرداخته است. از نظر صدرا هنر صناعت است و میان طبیعت که فعل خداوند است با صناعت که فعل انسان است تشابه وجود دارد چون با توجه به تشکیک وجود و مراتب آن  بین فعل الهی و فعل انسان تفاوت ذاتی و جوهری نیست بلکه تفاوت در مراتب است. نیز از دیدگاه ملاصدرا چون انسان خلیفه خدا برروی زمین است لذا صفات مستخلف عنه مانند مصور، مبدع و خلاق را دارد. بر این اساس انسان هنرمند  با توجه به اینکه مظهر صفات الهی است ، با خلق فعل هنری به مبدا تشبه یافته است و با حقیقت و حکمت ارتباط دارد. هنرمند اعم ازعکاس، نقاش، مجسمه­ساز، فیلمساز، نوازنده، هنرمند تجسمی، و هنرمعماری ، خلاقیت­اش ­از تجلیات الهی است­­، چنین­­­­­­­ هنرمندی با حکمت  پیوند دارد.
 
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی
دریافت: 1401/11/26 | پذیرش: 1402/3/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb