چکیده: (177 مشاهده)
فیلسوفان مسلمان در مباحث طبیعیات خود به بیان مبانی متافیزیکی خود از طبیعت پرداختهاند. در مسألۀ حدوث نفس در بدن، همانطور که تصویر متافیزیکی از نفس دارای اهمیت است، تصویر متافیزیکی از بدن نیز به همان میزان دارای اهمیت است. ابنسینا با نظریه حدوث روحانی نفس معالبدن در علمالنفس خود، توانست در گامی رو به جلو از برخی اشکالات مدل ارسطویی گذر کند.
اما سؤال اینجاست که این فیلسوف و طبیب نامور این مطلب را در طبیعیات فلسفی خود چگونه ترسیم نموده و از چه مبانی متافیزیکی در طبیعت بدن استفاده کرده است؟ همچنین آیا وقتی ابنسینا در طبیعیات بدن هم کیفیت حدوث نفس را بیان میکند با نحوه حدوث نفس در علم النفس فلسفی وی تطابق دارد؟ برای پاسخ به این مسأله، کیفیت حیات و تغذیه و رشد از آغاز تشکیل نطفه در جنین در طبیعیات فلسفی سینوی بررسی میگردد. ابن سینا در طبیعیات معتقد است نطفه با استفاده از حرارت سماوی آماده دریافت قوه سماوی حیات بخش میگردد و قوای نفس از طریق روح بخاری تدبیر، حفظ و رشد بدن جنین را به عهده میگیرند. سپس بعد از تشکیل قلب در جنین، نفس به قلب تعلق مییابد و رهبری کل بدن را به عهده خواهد گرفت. این مقاله در گام دوم با استفاده از تفسیری متفاوت از عبارات ابنسینا، راهحلی برای سازگار نمودن این دو بیان ارائه میکند.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
فلسفی دریافت: 1401/11/26 | پذیرش: 1402/3/7