سال 4، شماره 7 - ( بهار و تابستان 1402 )                   جلد 4 شماره 7 صفحات 60-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
چکیده:   (302 مشاهده)
از نظر هایدگر تاریخ فلسفه غرب با اینکه با پرسش از معنای وجود به­عنوان رسالت متافیزیک شروع می­شود، اما توسط فیلسوفی چون افلاطون تحریف می‌شود و تاریخ فراموشی هستی از همان آغاز شروع می‌شود. به­نظر هایدگر بحران علوم اروپایی و مرگِ معنا، که  ناشی از نیهیلیسم هستی‌شناختی است، از دوگانه‌انگاری‌های متافیزیکی، که به­خاطر غفلت از مفهوم هستی و مستتر شدن این بنیادی‌ترین امر در طول قرن­ها فلسفه­ورزی صورت گرفته است، سرچشمه می‌گیرد. هایدگر بر آن است که با واکاوی پدیدارشناسانه هرمنوتیکی دازاین به­عنوان موطن اصلی‌ای، که نخستین و بنیادی‌ترین مساله فلسفه، یعنی «چیستی هستی» در آن بالیدن گرفته است، راهی نو برای فلسفه‌ورزی، پیش­روی اندیشمندان عصر برای رهایی از این «کویر بزرگ که هر روز وسعت می‌گیرد» (قول معروف نیچه که هایدگر در کتاب متافیزیک چیست؟ آنرا واکاوی کرده است) قرار می­دهد. این پژوهش سعی برآن دارد که شاخصه‌ها و اهداف پدیدارشناسی هرمنوتیکی هایدگر را در نقد فلسفه‌های پیشین و در راستای هستی‌شناسی بنیادین، که طرحی است برای فهم هستی، بررسی کند.
متن کامل [PDF 935 kb]   (93 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی
دریافت: 1401/9/26 | پذیرش: 1401/12/3 | انتشار: 1402/3/17

فهرست منابع
1. بیمل، والتر (1387)، بررسی روشنگرانۀ اندیشه¬های مارتین هایدگر، ترجمۀ بیژن عبدالکریمی، تهران، انتشارات سروش.
2. پالمر. ریچارد (1387)، علم هرمنوتیک، ترجمه محمدسعید حنایی کاشانی، تهران، انتشارات هرمس.
3. دارتیگ. آندره (1391)، پدیدارشناسی چیست؟، ترجمه محمود نوالی، تهران، انتشارات سمت.
4. رشیدیان، عبدالکریم (1391)، هوسرل در متن آثارش، تهران، نشر نی.
5. جمادی، سیاوش (1392)، زمینه و زمانه پدیدارشناسی، تهران، انتشارات ققنوس.
6. کمالی، سید مجید (1390)، پیوند پدیدارشناسی و هرمنوتیک در هستی شناسی هایدگر، کتاب ماه فلسفه، شماره44، ص16.
7. کانت، ایمانوئل (1370)، روشنگری چیست؟، ترجمه همایون فولادپور، کلک دی شمارۀ 22.
8. هایدگر، مارتین (1389)، هستی و زمان، ترجمه سیاوش جمادی، تهران، انتشارات ققنوس.
9. هایدگر، مارتین (1388)، چه باشد آنچه خوانندش تفکر، ترجمه سیاوش جمادی، تهران، انتشارات ققنوس.
10. هایدگر، مارتین (1384)، متافیزیک چیست؟، ترجمه سیاوش جمادی، تهران، انتشارات ققنوس.
11. هوسرل، ادموند (1389)، فلسفه به مثابه علم متقن، ترجمه بهنام آقایی و سیاوش مسلمی، تهران، نشرمرکز.
12. هوسرل، ادموند (1388)، بحران علوم اروپایی و پدیدارشناسی استعلایی، ترجمه غلام عباس جمالی، تهران، انتشارات گام نو.
13. Babu, M N. (2010), Heidegger's Hermeneutical Phenomenology- A Philosophy of Being. First Published in November 2010. Kerala, India.
14. Shallow, Frank (2021), Heidegger and Kant, Published by Hans Christian Gunther.
15. Capobianco, Richard (2014), Heidegger's Way of Being, University of Toronto Press. [DOI:10.3138/9781442620704]
16. Capobianco, Richar (2022), Heidegger's Being, the Shimmering Unfolding, the University of Toronto Press. [DOI:10.3138/9781487546441]
17. Dreyfus, Hubert (1991), Being_ in_ the_ World: A commentary on Heidegger's Being and Time, division 1 (Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1991)
18. Galt Crowell, Steven (2001), Husserl, Heidegger and the Space of Meaning. (Northwestern University Press, Evanston, Illinois). [DOI:10.2307/j.ctv47wc7b]
19. Heidegger, Martin (1996), "Letter on Humanism" in Basic Writings, edited by David Farrell Krell, London, Routledge.
20. Heidegger, Martin (1982), The Basic Problem of Phenomenology trans by Hofstadter, A (Indiana University Press).
21. Heidegger, Martin (1966), Only a God Can Save Us: Der Spiegel's Interview (September 23, 1966); in Philosophical and Political Writings; Edited by Manfred Stassen; The Continuum International Publishing Group Inc.; New York; 2003, p. 37.
22. Lee, Braver (2009), Heidegger's Later Writings, London British Library, Continuum.
23. Macann, Christopher (2000), Four Phenomenological Philosophers. Published in the Taylor &Francis e_ library.
24. M. Laverty, Susann (2003), Hermeneutic phenomenology and phenomenology: a historical and methodological consideration comparison. (International journal of qualitative methods2). [DOI:10.1177/160940690300200303]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.