سال 3، شماره 6 - ( پائیز و زمستان 1401 )                   جلد 3 شماره 6 صفحات 162-139 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه فلسفه دانشگاه پیام نور
چکیده:   (432 مشاهده)
غالب فلاسفه و الهیدانان در باب ماهیت ایمان وارد گفت و گویی پرمناقشه گردیده­اند، بالاخص قدمای اهل کلام اسلامی که اتفاقاً ماهیت ایمان برای آنها گاه به عنوان معیار مرزبندی فرقه­های مطرح بوده است. در این پژوهش که به شکل میان رشته­ای در علوم شناختی و برمبنای رویکرد استعاره محور صورت می­گیرد، از قراینی که در باب معرفت­شناسی صحبت شده است می­توان دریافت که در علوم شناختی در مجموع و در رویکرد استعاره­های مفهومی به طور خاص ایمان پدیده­ای حصولی و حسی است. قدما ایمان را تصدیق قلبی و بنابراین حضوری می­دانستند و لذا دربند تعریف معرفتی آن نبودند. اما با مراجعه به استدلالهای این رویکرد، ایمان به عنوان یک مستعارهٌ­منه، وام­واژه­ای برای اموری مانند اعتماد، وثاقت و اطمینان است که توسط نورون­های مغز انسان فرافکنی و تعمیم داده شده است و لذا در این گرایشِ علوم شناختی، تعریف ایمان و صحبت از ایمان به عنوان معرفت حصولی است  و به عنوان امری حضوری نمی­آید. در این پژوهش سعی بر این است که به کاوش در مرزهای استعاره بپردازیم تا بتوانیم ماهیت مبهم ایمان را تعریف کنیم.
 
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: ایمان، استعاره، ذهن، بدن مندی، جهت مندی
متن کامل [PDF 755 kb]   (168 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی
دریافت: 1401/8/13 | پذیرش: 1401/8/25 | انتشار: 1401/11/10

فهرست منابع
1. قرآن.
2. انجیل. [DOAJ]
3. ابوادیب،کمال(1394)، صور خیال در نظریه جرجانی،ترجمه فرزان سجودی و فرهاد ساسانی؛تهران،نشر علم، چاپ اول.
4. ادواردز، پل و بورچرت، دونالد(1399)،دانشنامه فلسفه دین، ترجمه انشاءالله رحمتی، تهران، نشر سوفیا.
5. ایزوتسو،توشی هیکو(1378)،مفهوم ایمان در کلام اسلامی، ترجمه زهرا پورسینا،تهران، انتشارات سروش.
6. آئودی،رابرت(1398)،معرفت شناسی، ترجمه علی اکبر احمدی، تهران، نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
7. پویمن، لویس پی(1396) معرفت شناسی، مقدمه‌ای بر نظریه شناخت، ترجمه رضا محمد‌زاده، تهران، انتشارات دانشگاه امام صادق.
8. جاحظ، عمرو ابن بحر (1923)،البیانو التبیین،تحقیق و شرح عبدالسلام محمد هارون،قاهره، الناشر مکتبه الخانجی.
9. جانسون، مارک(1396)،بدن در ذهن:معنای جسمانی معنا، تخیل و استدلال، ترجمه جهانشاه میرزا بیگی، تهران، نشر آگاه.
10. الجرجانی،أبوبکر عبدالقاهر بن عبد الرحمن بن محمد(1991)،أسرار البلاغة، المحقق محمود محمد شاکر،قاهره،الناشر مکتبه الخانجی
11. جرجانی،شریف(1395)،تعریفات، ترجمه حسن سیدعرب،سیمانوربخش،تهران، نشر فروزان روز.
12. حلبی،علی اصغر(1392،)تاریخ علم کلام در ایران و جهان اسلام، تهران، انتشارات اساطیر.
13. قاسم زاده، حبیب الله(1398)،مقدمهای بر شناخت پژوهی استعاره/قطره در نهان خانه صدف، تهران، نشر ارجمند.
14. قائمی نیا، علیرضا(1397)،استعاره های مفهومی و فضاهای قرآن، تهران، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
15. کانت، ایمانوئل(1385)نقد عقل عملی، ترجمه انشاءالله رحمتی، تهران، نشر نورثقلین.
16. کنی،آنتونی(1397)،ایمان چیست؟جستارهایی در فلسفه دین، ترجمه اعظم پویا،تهران، نشر هرمس.
17. کین، ام، جی(1396)،فلسفة علم شناختی، ترجمة مصطفی تقوی، تهران، نشر ترجمان
18. لاک، جان(1399)،جستاری در خصوص فاهمه بشری، ترجمه کاوه لاجوردی، تهران،نشر مرکز.
19. لیکاف، جرجو جانسون،مارک(1395)،استعاره هایی که با آنها زندگی میکنیم،ترجمه هاجر آقا ابراهیمی، تهران، نشر علم.
20. لیکاف، جرج و جانسون،مارک(1396)،استعاره هایی که با آنها زندگی می کنیم،ترجمه جهانشان میرزابیگی، تهران، نشر آگاه.
21. لیکاف، جرج و جانسون،مارک(1396) فلسفه جسمانی؛ ذهن جسمانی و چالش آن با اندیشةغرب، ترجمه جهانشان میرزابیگی، تهران، نشر آگاه.
22. ملکیان،مصطفی(1387)،ایمان و تعقل، درس گفتارهای فلسفةدین، تهران، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
23. موللی،کرامت(1383)،مبانی روانکاوی فروید-لکان، تهران، نشر نی.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.