XML Persian Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ahmadi A, alizadeh B. An Examination of the Issue of Free Will in Sadra’s Mystical Theories. پژوهش های مابعدالطبیعی 2023; 4 (7) :61-96
URL: http://mi.khu.ac.ir/article-1-174-en.html
Kharazmi University
Abstract:   (279 Views)
Mystical theories such as the unity of existence and annihilation seem to conflict with the issue of free will. The main aspect of the conflict is that it is thought that there is no trace of humans left in the mystical stages and positions so that free will can be proved for him. When the human is not present as the doer of the optional activities in the mystical stages, it is natural that choosing and selecting humans in these positions will not be meaningful. This study indicates that there is no conflict and confrontation with human selection in these theories. To prove this claim, firstly, the principle of conflicting theories along with the direction of conflict of each one is mentioned, and then a comprehensive philosophical redefinition of free will is presented by using the two elements of dignity and human nature to be under a coherent and integrated system and to have the power to support this superior human characteristic in all dimensions and levels. Philosophical semantics of free will be threatened by some rules when they are answered to fully support the redefinition and to resolve some mystical ambiguities in this direction, two key principles and rules " Subordination of knowledge from the known" and "Sir al-Qadr" are used. According to these two principles, no will create an obstacle to the freedom of human action and humans are responsible for their free choices at every stage.
Full-Text [PDF 987 kb]   (42 Downloads)    
Type of Study: Original Article | Subject: Philosophy
Received: 2022/05/7 | Accepted: 2022/08/24 | Published: 2023/06/7

References
1. آشتیانی، جلال‌الدین (۱۳۹۴)، شرح‌حال و آرای فلسفی ‌ملاصدرا، قم، مؤسسه بوستان کتاب، چاپ ششم.
2. ابن‌عربی، محيى‌الدين (۱۴۰۵ق)، الفتوحات‌ المکیه، تصحیح و تعلیق عثمان یحیی، مصر، الهیئه المصریه العامه للکتاب، چاپ دوم.
3. ابن‌عربی، محيى‌الدين (۱۹۴۶)، فصوص الحكم، قاهره، دار إحياء الكتب العربيه.
4. ابن‌عربی، محيى‌الدين (۲۰۰۳)، كتاب المعرفه، دمشق، دار التكوين للطباعه و النشر.
5. ابى‌خزام، انور فؤاد (1993)، معجم المصطلحات الصوفيه، بيروت، مكتبه لبنان الناشرون.
6. احسائی، احمد بن زین‌الدین (۱۳۸۵)، شرح المشاعر، ج۱، بیروت، مؤسسه البلاغ.
7. جرجانی، سیدشریف علی بن محمد (۱۳۷۰)،کتاب التعریفات، تهران، ناصرخسرو، چاپ چهارم.
8. جوادی‌آملی، عبدلله (۱۳۸۸)، فلسفه صدرا، ج۱، تحقیق و تنظیم محمدکاظم بادپا، قم، مرکز نشر اسراء.
9. جهانگيرى، محسن (۱۳۷۵)، محيى‌الدين ابن‌عربى چهره برجسته عرفان ‌اسلامى، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم.
10. حائری‌یزدی، مهدی (۱۳۸۵)، هرم هستی، تهران، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، چاپ سوم.
11. رحیمیان، سعید (۱۳۹۳)، مبانی عرفان نظری، تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت).
12. رمضانی، حسن (۱۴۰۰)، عرفان درآیینه قرآن و روایات؛ عرفان نظری، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
13. شعرانی، ابوالحسن (۱۳۸۸)، ترجمه و شرح‌کشف المراد فی‌ شرح تجرید الاعتقاد، تهران، انتشارات اسلامیه، چاپ دوازدهم.
14. شیروانی، علی (۱۳۷۳)، شرح مصطلحات فلسفی، قم، مرکز انتشارات دفترتبلیغات اسلامی.
15. صبحی، محمود (۱۹۹۲)، الفلسفه الاخلاقیه فی الفکر الاسلامی، بیروت، دارالنهضه‌ العربیه، الطبعه الثالثه.
16. صدرالدین شیرازی، محمد (۱۳۶۸)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، قم، مکتبه المصطفوي.
17. صدرالدین شیرازی، محمد ( ۱۴۲۵ق)، الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، قم، طلیعه النور.
18. صدرالدین شیرازی، محمد (بی‌تا)، الرسائل، قم: مکتبه المصطفوي.
19. صدرالدین شیرازی، محمد (۱۳۸۲)، شرح و تعلیقه بر الهیات شفا. تصحیح، تحقیق و مقدمه نجفقلی حبیبی، تهران، بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
20. صدرالدین شیرازی، محمد (۱۳۷۵)، الشواهد الربوبیه، تعلیق ‌و تصحیح ‌سیدجلال‌الدین‌آشتیانی، بیروت، مؤسسه ‌التاریخ‌ العربی.
21. صدرالدین، شیرازی (۱۳۶۶)، شرح اصول الکافی، ج۴، تهران، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگی.
22. عبودیت، عبدالرسول (۱۳۹۳)، خطوط‌کلی حکمت متعالیه، تهران، سمت و مؤسسه امام خمینی.
23. علیزاده، بهرام (۱۳۹۹)، اراده آزاد و ناتعین گرایی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
24. علامه حلی (۱۴۱۳ق)، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، قم، شکوری، چاپ دوم.
25. الفناری، محمد بن حمزه (۱۳۹۷)، مصباح‌الانس(شرح‌ مفتاح‌الغیب‌ قونوی)، تصحیح‌ محمد خواجوی، تهران، مولی، چاپ چهارم.
26. قیصری، محمد داوود (۱۳۸۶)، شرح فصوص‌الحکم، به‌کوشش جلال‌الدین‌آشتیانی، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ سوم.
27. كاشانى، عبد الرزاق (۱۴۲۶ق)، لطائف‌الأعلام فى إشارات‌أهل‌الإلهام، ج۲، قاهره، مکتبه الثقافه الدّینیّه.
28. مطهری، مرتضی (۱۳۷۷)، مجموعه‌آثار، ج۲۳، نهران، صدرا، چاپ هشتم.
29. میرجعفری میاندهی، محمدجواد (۱۳۹۵)، جبر فلسفی از دیدگاه استاد فیاضی، قم، مؤسسه‌آموزشی و پژوهشی امام‌ خمینی.
30. یزدان‌پناه، یدالله (۱۳۹۴)، حکمت عرفانی، تقریر علی امینی‌نژاد، قم، مؤسسه‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی.

Add your comments about this article : Your username or Email:
CAPTCHA

Send email to the article author


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

© 2023 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & copyright of web platform: Yektaweb