سال 3، شماره 6 - ( پائیز و زمستان 1401 )                   جلد 3 شماره 6 صفحات 372-347 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


،دانشجوی دکتری، گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (367 مشاهده)
یکی از دغدغه های مشترک علامه طباطبایی و مارتین هایدگر معنای زندگی بوده است. مراد از معنی زندگی نزد آنها هدف از زندگی می­باشد؛ که هر کدام با توجه به مبانی فکری خود به آن پاسخ داده اند. رویکرد علامه در رویارویی با معنای زندگی فراطبیعی می­باشد؛ هایدگر به نقد معنای زندگی مدرن و تفکر مابعدالطبیعی سنتی پرداخته و معتقد است غفلت مابعدالطبیعی سنتی سبب شده است که به جای هستی­شناسی بنیادی به شناخت موجودات پرداخته شود. علامه از طریق صفت حکیم بودن خدا، هدفدار بودن جهان خلقت از جمله انسان را اثبات می-کند. وی معتقد است زندگی در پرتو اعتقاد به خدا و پایبندی به اخلاق و رفتار انسانی معنا پیدا می کند. ولی از نظر هایدگر آنچه باعث معناداری دازاین می شود « در جهان بودن» است. هایدگر برخلاف علامه بر این باور است که انسان خودش ارزش ها را بوجود می آورد و نمی توان معیار بیرونی برای ارزش­ها قائل شد. وی دازاین را بر اساس توجه به مرگ و رهایی از تسلط دیگران به اصیل و غیر اصیل تقسیم می­کند. هر دو فیلسوف به معناداری زندگی معتقدند با این تفاوت که علامه معتقد است انسان معنای زندگی را کشف می­کند اما هایدگر می گوید دازاین معنای زندگی را جعل می کند و مبنای فکری علامه برای اثبات معنای زندگی قرآن و فطرت انسان است در حالی که هایدگر مبنای فکری هایدگر وجدان و مرگ دازاین می­باشد
شماره‌ی مقاله: 14
واژه‌های کلیدی: "، معنای زندگی"، "، هایدگر"، "، علامه طباطبایی"، "، دازاین"، "، دین"
متن کامل [PDF 1124 kb]   (416 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: فلسفی
دریافت: 1401/1/19 | پذیرش: 1401/6/16 | انتشار: 1401/11/10

فهرست منابع
1. احمدی، بابک (1382). هایدگر و پرسش بنیادین، تهران: نشر مرکز.
2. بیمل، والتر (1381). بررسی اندیشهه ای روشنگرانه مارتین هایدگر، ترجمه بیژن عبدالکریمی، تهران، سروش.
3. بیات، محمدرضا، (1390). دین و معنای زندگی در فلسفه تحلیلی، تهران: دانشگاه ادیان و مذاب.
4. پروتی، جیمز، ل(1373). الوهیت و هایدگر، ترجمه محمدرضا جوزی، تهران، انتشارات حکمت.
5. ریکور، پل(1368)، رساله هرمنوتیک، ترجمه مراد فرهادپور و یوسف ابازری، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شماره4و5.
6. طباطبایی،علامه،(1383). شیعه؛ مجموعه مذاکرات و مکاتبات پروفسور کربن با علامه طباطبایی، چاپ چهارم، تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
7. طباطبایی، علامه(1383،)طریق عرفان یا رساله الولایه، ترجمه صادق حسن زاده، کتاب-سرای اشراق-بکاء
8. طباطبایی، علامه(1385،)معنویت تشیع، چاپ دوم، قم،تشیع.
9. طباطبایی، علامه(1386،)شیعه در اسلام، به کوشش سید هادی خسروشاهی، قم،بوستان کتاب
10. طباطبایی، علامه(1391)المیزان فی تفسیر المیزان،قم،چ دوم،مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان.
11. طباطبایی، علامه(بی تا)،آموزش دین، تنظـیم: سـیدمهدى آیـتاللهـى، قم،جهان آرا.
12. طباطبایی، علامه، (1362،)نهایه الحکمه، قم،مؤسسه النشر الاسلام.
13. قربانی، قدرت الله(1393)، هایدگر در جستجوی معنا، فصلنامه اشارات، شماره 1.
14. کرمی پور، محمدرضا(1368). اصول و فلسفه آموزش و پرورش، تهران،سایه گستر.
15. کورزو، موریس(1376). فلسفه هایدگر، ترجمه محمود نوالی، تهران،حکمت.
16. مک کواری، جان( 1378). « مقاله فقط خدایی می‌تواند ما را نجات دهد» چاپ شده در کتاب «فلسفه و بحران غرب» محمدرضا جوزی، تهران، هرمس.
17. مک کواری، جان(1376،)مارتین هایدگر، ترجمه محمدسعید حنایی کاشانی، تهران، گروس.
18. مگی، براین (1374،)مردان اندیشه: پدیدآورندگان فلسفه معاصر، ترجمه عزت الله فولادوند، بی جا، طرح نو
19. ملکیان، مصطفى(1389،)مهر ماندگار، تهران،نشر نگاه معاصر، چاپ دوم
20. فرانکل،ویکتور(1384،)انسان در جستجوی معنا، چ چهارم، ترجمه نهضت صالحیان و مهین میلانی، بی جا، شرکت نشر و پخش ویس.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.