سال 1، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1399 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 240-213 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
چکیده:   (458 مشاهده)
حکمت اسلامی علی‌رغم غنای محتوایی، اهتمامی برای ورود به فلسفه‌های مضاف و از جمله حکمت هنر نداشته است. از این­رو در عالم اسلامی علم مستقلی درباب هنر مفتوح نشده است. این در حالی است که با عنایت به حکمت اسلامی می‌توان به تبیین نظری هنر مبادرت نمود و البته این مهم با عنایت به مبانی حکمت صدرایی ممکن و میسور است. نحوه مواجهه مخاطب با اثر هنری و برآیند این مواجهه از جمله مباحث فلسفه هنر است. در این مقاله با تأکید بر مبانی صدرایی به یکی از مباحث مهم فلسفه هنر یعنی مواجهه مخاطب با اثر هنری خواهیم پرداخت. ابتدا نحوه این مواجهه و سپس فرایند ادراک اثر بوسیله مخاطب تحلیل می‌شود. در انتها نیز تأثیر اثر در مخاطب و همچنین نقش اثر در سعادت و شقاوت مخاطب بیان می‌شود.
واژه‌های کلیدی: هنر، فلسفه هنر، اثر هنری، مخاطب، ادراک.
متن کامل [PDF 531 kb]   (773 دریافت)    
موضوع مقاله: فلسفی
دریافت: 1399/9/1 | پذیرش: 1393/3/25 | انتشار: 1393/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.