پاییز و زمستان                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، eh.shakuri@gmail.com
چکیده:   (15 مشاهده)
الهیات مسیحی در مواجهه با جهان جدید و مسائلی که پیش روی آن قرار داده، واکنش‌های مختلفی داشته است. این واکنش‌ها از ستیزه و نقد تا هم‌دلی و هم‌زبانی قابل صورت‌بندی هستند. موضوع سکولاریزاسیون یکی از آن مسائل پیچیده‌ جهان مدرن است که کلیسا با آن مواجهه داشته است. قرن‌ها طول کشید تا کلیسای مسیحی با این پدیده کنار آمده و به تمایز، تفکیک و تقلیل نقش تن دهد. به دنبال آن، بسیاری از مسئولیت‌هایی که به صورت سنتی برعهده‌ کلیسا بود، به نهادهای مدنی و اجتماعی واگذار شد. سکولاریزاسیون در آغاز توسط الهی‌دانان مسیحی به عنوان یک چالش نقد و انکار می‌شد. مشاجرات الهی‌دانان و اندیش‌مندان علوم انسانی تصویر روشنی از این مواجهه است. اما طولی نکشید که شماری از الهی‌دانان از ادعاها و نقدهای اولیه عقب نشستند. کار تا جایی پیش رفت که آنان با ارائه شواهدی از درون مسیحیت تلاش کردند تا سکولاریزاسیون را سازگار با تعالیم کتاب مقدس دانسته و برای آن توجیهات الهیاتی ارائه بدهند. این تحقیق که ماهیتی کیفی و اسنادی دارد، در تلاش است به مطالعه‌ آثار و آرای فریدریش گوگارتن یکی از الهی‌دانان برجسته در این زمینه بپردازد. شیوه‌ تحلیل داده‌ها در این پژوهش تحلیل محتوای عرفی است. نتایجی که از این تحقیق به دست آمده است، این موضوع را نمایان می‌کند که مبانی سکولاریزاسیون را می‌توان در کتاب مقدس یافت. هم‌چنین روشن می‌شود که گوگارتن با هدف بقای مسیحیت و ایجاد هم‌دلی هر‌چه بیش‌تر میان مدرنیته و سکولاریزاسیون نوع جدیدی از الهیات را بازآفرینی کرده‌ که می‌توان آن را الهیات ناظر به سکولاریزاسیون نامید.
     
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: کلامی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایگاه عمومی نشریات یکتاوب می باشد.

طراحی و برنامه نویسی و مالکیت فکری متعلع به : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC-BY-NC-ND 

Designed & Developed & coptright of web platform by : Yektaweb